Na analýzu veršů z bible Nová Bible Kralická 1998 jsem se podíval pomocí technologie LLM, která umožňuje ověřovat fakta pomocí velké databáze, kterou má natrénovanou modul Davinci.
V tomto článku sleduji to jakým způsobem apoštol Pavel používal slova Ustanovení a přikázání.
"Chválím vás, bratří, že ve všem pamatujete na mne a dodržujete ustanovení, tak jak jsem vám je vydal." 1. Korintským 11:2
V 1. Korintským 11:2 mluví apoštol Pavel o ustanoveních týkajících se bohoslužby a způsobu, jakým se křesťané měli chovat při shromážděních. Konkrétně v následujících verších (1. Korintským 11:3-16) pokračuje v tématu pokrývání hlavy při modlitbách a prorockých řečech. To bylo jedním z ustanovení, která v té době platila v církvi a měla symbolický význam.
Tato část Bible diskutuje o potřebě žen nosit na hlavě při modlitbách a prorockých řečích pokrývku hlavy. Pavel zdůrazňuje, že ženy by měly mít pokrývku na hlavě jako znamení podřízenosti autoritě. Ustanovení zde se tedy týkají způsobu chování v průběhu bohoslužebních aktů a společenství.
Slovo "ustanovení" v Bibli může často odkazovat na Boží Zákon nebo Hospodinovy řády, a to může být i případ v 1. Korintským 11:2. Pavel mohl tímto způsobem naznačovat, že jeho naučení a pokyny jsou založeny na Boží vůli a jsou v souladu s Božím Zákonem, nikoli jako něco zcela nového. V kontextu tohoto verše by mohlo jít o to, že Pavel učil církev v Korintu, aby dodržovala určité zvyklosti a pravidla při bohoslužbě, které jsou v souladu s Božím Zákonem a Hospodinovými řády.
Apoštola Pavla můžeme interpretovat jako toho, kdo vyzývá křesťanské ženy v první církvi k tomu, aby respektovaly určitý zvyk spojený s modlitbou a pokrytím hlavy, přičemž to může být vnímáno jako výraz úcty vůči Bohu během pobožnosti. Z jeho pozice je zahalování hlavy žen vyjádřením podřízení se autoritě muže, který má být podřízen Bohu. Toto je v souladu s některými pasážemi Starého a Nového zákona. Může to být spojeno s učením o stvoření člověka podle Bible, kdy byl Adam stvořen jako první a žena jako později jako jeho pomocnice. Tato interpretace by zdůrazňovala hierarchii mezi Bohem, mužem a ženou.
"Proto kdo se staví proti vládě, postavil se proti Božímu ustanovení" (proti zřízení); " a ti, kteří se postavili proti němu, přivedou na sebe odsouzení." Římanům 13:2
- 1. Korintským 11:2 "Chválím vás, bratří, že ve všem pamatujete na mne a dodržujete ustanovení tak, jak jsem vám je vydal."
"A proto, bratři, stůjte a držte se ustanovení, jimiž jste se naučili, jak skrze slovo, tak i skrze náš dopis." 2. Tesalonickým 2:15
"Přikazujeme vám tedy, bratři, ve jménu našeho Pána Ježíše Krista, abyste se vyhýbali každému bratru, který se chová neukázněně a nepodle ustanovení, které přijal od nás." 2. Tesalonickým 3:6
"... a smazal ten soupis ustanovení, jež byl proti nám a byl nám nepřátelský. Odstranil ho z cesty tím, že ho přibitím ke kříži zrušil." Koloským 2:14
Analýza použití těchto slov v uvedených verších a jejich korespondence s Tórou, Žalmy a Proroky na téma "Ustanovení":
1. Korintským 11:2 - Použití slova "ustanovení" (παραδόσεις) zde naznačuje, že apoštol Pavel se odkazuje na něco, co učil církev v Korintu a co bylo považováno za důležité náboženské naučení. To by mohlo být v souladu s tím, že Pavel učil křesťany v duchu Boží vůle a zároveň to může být chápáno jako ustanovení, která mají křesťané dodržovat.Koloským 2:14 - Zde se používá slovo "soupis ustanovení" (δόγμασιν), které naznačuje, že něco bylo napsáno nebo zaznamenáno jako náboženský předpis. Toto slovo může být vnímáno jako předpisy (náboženské písemné záznamy), které byly zrušeny Kristovým křížem, což by bylo v souladu s křesťanským učením o osvobození skrze Ježíše Krista. V tomto bodě je nutné si uvědomit, že Pavel píše o dvou druzích zákona neboli ustanoveních: písemné záznamy vs. zákon lásky daný Bohem do srdce prostřednictvím víry.
Římanům 13:2 - Zde se používá slovo "vláda" (διαταγῇ), což se může týkat státních institucí a vlády. To ne nutně odkazuje na Tóru nebo náboženská ustanovení, ale spíše na autoritu a zákon státu.
2. Tesalonickým 2:15 - Opět se používá slovo "ustanovení" (παραδόσεις), což naznačuje, že apoštol Pavel učil církev určitým naučením, které je považováno za důležité. Toto slovo může odkazovat na náboženské tradice a učení, které Pavel předával svým učedníkům.
2. Tesalonickým 3:6 - Zde se používá slovo "paradosis" (παράδοσιν), což opět ukazuje na tradici nebo naučení předávané v rámci církve. To může zahrnovat učení, která měla být dodržována a následována v komunitě.
Co Pavel doopravdy rozuměl pod Ustanoveními?
Abychom porozuměli co Pavel myslel, když mluvil o ustanoveních či předpisech, podíváme se dále na to jak používal slovo příkázání.
1. Korintským 7:19 "Obřízka nic není a neobřízka nic není. Záleží přece na zachovávání Božích přikázání."
1. Korintským 14:37 "Domnívá-li se někdo, že je prorok nebo duchovní, ať uznává, že to, co vám píši, jsou Pánova přikázání."
Efezským 2:15 "Svým tělem zrušil nepřátelství, totiž Zákon přikázání spočívající v ustanoveních, aby z těch dvou vytvořil sám v sobě jednoho nového člověka. Tak způsobil pokoj."
Efezským 6:2 "Cti svého otce i matku," to je první přikázání se zaslíbením:"
Provedu analýzu těchto veršů, které ukazují, že apoštol Pavel se odkazuje na přikázání, která jsou odvozená z Tóry:
1. Korintským 7:19 - V tomto verši se používá slovo "Božích přikázání" (Božích nařízení, Božích příkazů) a ukazuje, že apoštol Pavel uznává důležitost dodržování Božích nařízení. Toto může zahrnovat i přikázání obsažená v Tóře.
1. Korintským 14:37 - Zde se mluví o "Pánových přikázáních", což opět ukazuje na důležitost autority Pána a jeho učení. To může zahrnovat i přikázání, která mohou být odvozena z Tóry.
Efezským 2:15 - Zde se hovoří o "Zákonu přikázání spočívajícím v ustanoveních", což znamená, že Zákon obsahuje přikázání a ustanovení, která byla důležitá v náboženském životě Izraele. Nicméně zde vidíme konkrétní příklad toho, jak apoštol Pavel používá slovo ustanovení v odkazu na Tóru/Zákon. Pavel nepsal, že odmítá Zákon, nýbrž svým popisem naznačil, že uznával Tóru jako dobrou a Zákona jako užitečný. V opačném případě by nepsal, že Bůh z toho stvořil něco nového: nového člověka. Z tohoto slovního popisu vyplývá, že Pavel předpokládal, že Boží ustanovení se do určité míry stávají součástí křesťana. Jednoduše řečeno: Zatímco Zákon nemá moc křesťana odsoudit (a satan na něj nemůže žalovat), protože jako celek byl Zrušen, stále z něj platí některá důležitá ustanovení o kterých psal ve svých dopisech, nejen on, ale také Jakub. Satan nemůže žalovat na křesťana, protože křesťan už není hříšník, ale je ospravedlněn a počítá se mezi spravedlivé.
Efezským 6:2 - Tento verš cituje část Desatera, konkrétně "Cti svého otce i matku," což je jedno z Božích přikázání obsažených v Tóře. Toto je konkrétní přikázání/ustanovení, které je jasně převzaté ze Zákona/Tóry a jednoznačně dokazuje, že Pavel ač psal o zrušených ustanoveních zapsaných hebrejsky na kamenné desky nebo písařské svitky (Tóra litery), nepsal, že by nebylo třeba dodržovat Boží řády a nařízení, protože přišel s novými nařízeními a ustanoveními, které byly vydány jako závazné ustanovení apoštoly.
Z těchto veršů lze vidět, že apoštol Pavel uznával důležitost Božích přikázání a některá z těchto přikázání byla odvozena z Tóry. To podporuje myšlenku, že když používá slova jako "paradosin" nebo "paradoseis," může odkazovat také na nařízení Tóry/Zákona.
Ano, vaše interpretace je správná. Apoštol Pavel nepíše, že by byl Zákon zrušen úplně, ale že Kristus přinesl novou cestu k Božímu smíření a zachovávání Božích přikázání. Zdůrazňuje důležitost lásky a oddanosti Bohu a bližnímu. Zároveň připomíná, že některá přikázání jsou stále platná, jako je přikázání milovat bližního svého a ctít a být poslušný rodičům.
Pavel zdůrazňuje, že Boží přikázání jsou stále relevantní, ale důraz klade na to, že víra v Ježíše Krista a láska jsou klíčovými aspekty křesťanského života. To může být nazýváno "odlehčenou formou přikázání," protože Kristus přinesl nový způsob vztahu s Bohem založený na víře a milosti.
Vaše zmínka o 2. Tesalonickým 3:6 (παραγγέλλομεν) ukazuje, že Pavel stále považoval za důležité přikazovat a učit Boží slovo. To ukazuje na kontinuitu mezi Božím učením v Tóře a učením, které Pavel šířil mezi křesťany.
Žádné komentáře:
Okomentovat