čtvrtek 18. ledna 2024

Co je to legalismus a co je to zákonictví

Nikde se nepíše, že Bůh vyžaduje od věřících dokonalost. Naopak, Bůh přijímá každého věřícího takového jaký je. Jinak by ho ani nemohl přijmout už jako při prvním vyznání Ježíše jako Pána nebo při křtu. Problém je v tom že paní Kateřina nevěří v to, že by (znovuzrozený) křesťan (takový, který poznal pravdu a ne nějaké hereze) mohl být dokonalý už tím že uvěřil v Krista. Zdá se že nevěří v dokonalé posvěcení, tak jak to učil John Wesley. Pak navíc píše ty nesmysli, že Zákon představuje Boží charakter, to jsou neskutečný bludy. Naznačuje, že člověk by měl změnit svou povahu nebo charakter, ale charakter je poté co člověk dospěje v podstatě neměnná charakteristika, mění se jen velmi pomalu a velmi těžko. Interpretuje slova z bible, které ale jsou o něčem úplně jiném. Jednoduše moc či dynamis stát se Božími dětmi závisí i na věřícím člověku. Závisí na tom, jestli člověk chce či nechce být Bohu poslušný a následovat ho, zda se chce učit Božímu slovu z Písma nebo nechce. Ale to hlavní je, že ne my, svými skutky docházíme posvěcení a spravedlnosti, ale je to Bůh, kdo nás posvěcuje a zadarmo ospravedlňuje, abychom se nemohli svými skutky chlubit před Bohem. Ale to neznamená, že Bůh nepřijímá naše dobré skutky, protože by jinak Bůh ani nemohl požadovat od věřících, aby konali dobro a žili spravedlivě.

Navíc spousta křesťanů nechápe rozdíl mezi základními pojmy jako je hříšník, čili svévolník, který Boha nechce hledat a spravedlivý, který usiluje žít spravedlivě, ale ve zbytku je ospravedlňován Bohem, protože jak připomněl apoštol Pavel, není jediného člověka, kdo by nezhřešil, kromě Ježíše Krista. Není tedy třeba vytvářet věčné napětí a trápení (sebe i druhých) a iluzi, že znovuzrozený člověk není dokonalý nebo musí být charakterově dokonalý jako Bůh... To jsou všechno legalistické žvásty, a radím každému. aby si na takové bludy dal bacha.

Dlouhá historie hnutí svatosti a z toho vzešlého pentekostalismu či charismatismu je odstrašující, je plná sekt, které byly různou měrou nebezpečné, některé se uchylovaly k mučení a zabíjení křesťanů, jiné jen k vydírání a mámení peněz z naivních oklamaných věřících. Nikdo nedosáhne vnitřního pokoje a klidu, pokoje s Bohem, pokud bude následovat cestu legalismu. A ne, legalismus opravdu není zákonictví. Právě jsem vám vysvětlil co je legalismus. Je to nekonečné kladení požadavků na sebe a na druhé a slibováni spasení, které nikdy nenastane, protože člověk na to sám ze svých vlastních skutků nemá. To je legalismus. Oproti tomu zákonictví je to co dělali farizeové a zákoníci jak čteme v bibli. Prostě kladli neskutečně vysoké břemena na lidi - a navíc, toto se týká především a prvořadě náboženských vůdců. Farizeové a zákoníci byli vůdci lidu. Kromě toho překrucovali Písmo, vytvářeli vlastní zákony či principy, které měli lidi dodržovat. Klasika je když uzdravený dříve slepý muž měl svědčit proti Ježíši před farizeji nebo veleknězem, že ho Ježíš uzdravil. Ježíš konal milost či milostivou spravedlnost a ten chudák měl svědčit proti spravedlivému? Jakoby jeho vlastní skutky neprokazovaly dobro. Oproti tomu farizej chce prostě ZABÍT! To v první řadě. Chce zabít každého kdo věří a říká pravdu a usiluje o spravedlnost. Oproti tomu legalismus může být míněn dobře s dobrým úmyslem, ale je to perfekcionismus, ke kterému nás Bůh nepovolal. Dal nám totiž milost a jsme zadarmo ospravedlněni. Slovo dynamis či moc k tomu stát se Božím dítětem však znamená, že musíme chtít ho následovat, hledat ho. Pak jsme ospravedlněni a už nejsme nazváni hříšníky. Žít jako pohan, v cizoložství nebo nesezdaném svazku, nebo vydírat naivní věřící na základě překrucování bible, nebo šíření heretických názorů, patří k těm nejzávažnějším hříchům, které člověka odvrací od Boží tváře. Je to překážka k Bohu, a takový člověk by ani neměl být pokřtěn.

Nakonec bychom si ještě mohli objasnit pojem farizejství. Je to pojem velmi blízký výše zmíněnému zákonictví. Farizejství reflektuje charakter náboženských vůdců, kteří dychtili po tom udržet si moc, toužili odstranit z cesty spravedlivého, který říkal pravdu, protože ohrožoval vše co si tak precizně budovali. Ježíš je ohrožoval pravdou, když svědčil o jejich nepravosti, shromažďování majetku a udržování si moci, ale nic neměli ze skutků milosti, jak požadoval Zákon. Takže farizejství je jakési nebezpečné rivalství, pachatelé farizejství udělají vše pro to, aby si udrželi moc. Patří sem například nebezpečná sekta Branhamistů (W. Branham), jsou ochotni překračovat zákon, dopouštět se krádeže, hackerských útoků, aby uklidili z cesty toho, kdo svědčí proti nim (John Collins - nějaké konkrétní info můžete najít např. na stránce jonestown.sdsu.edu). Farizej prostě vydá spravedlivého na smrt bez výčitek svědomí. Co není farizejství. Zcela jistě ne narušené vztahy mezi věřícími z odlišných vyznání, kultů, sekt, jiných náboženství atd. To že se někdo nechce stýkat nebo nechce komunikovat se sektáři a heretiky z důvodů času, zachování si pokoje, atd. to nemůže být farizejství už z podstaty toho slova a z definice. Proto i blokování je naprosto v pořádku. Apoštol Pavel sám vyzýval, abychom se s heretiky, modláři nebo smilníky nesměšovali, oddělili se od nich... Usvědčoval a napomínal heretiky, varoval před nimi (něco podobného dělal Jan Křtitel, Ježíš a tuším že i Petr, ten ale jen obecně). Takže kritika, ukazování na bludná učení apod. je součástí apologetiky a nemá nic společného s falešnou láskou, pokrytectvím nebo farizejstvím. To je spíš protikladný postoj k nezdravé praxi, kdy se v rámci všeobecné ekumenické nebo akademické tolerance vyzývá k tomu, aby se nemluvilo o omylech a chybách toho či onoho hnutí, církve, sekty. Proto se taky mlčí o historii a předstírá se jak ten pentekostalismus je zdravý a vážený. Takže se nemluví o těch závažných historických chybách, které by proti pentekostalismu svědčili a odhalili jeho celkovou prvopočáteční prohnilost. Samozřejmě, že toto je zneužíváno právě těmi heretiky k útokům, když někdo tedy bojuje za to, aby pravda vyšla najevo, tak tím kdo překrucuje bibli, takový člověk je označen za farizeje. Ale to je prostě to celkové otočení významu slovo. Celkově to svědčí o úpadku obecného křesťanství.

Článek zveřejněný na Facebooku lajkli...

Lajk poslali
Šárka Horvátová
Pavlína Tranžíková
Jarpmir Filipec
Michal Novýčlověk
Eva Ihnatoljova
Jaroslav Husák
Anton Bednárik

V té době kdy dali like to bylo ještě bez posledního odstavce, kde jsem se zaměřil na vysvětlení pojmu farizejství. 

Další lidi co lajkli už dokončený článek (včetně části o farizejství):

Lenka Sedláková
Vera Balažova

Elljáš Tišbejský

Celkově lze říct, že až potkáte tyto lidi, budete vědět, že ti už to mají v hlavě srovnané. Je totiž velmi smutné vidět, jak se někteří neustále snaží trvat na honbě za dokonalostí a perfekcionismem, na slovíčkaření - řekl jsem například že židé s Bohem uzavřeli smlouvu a hned jsem byl jedním unitářem označen za farizeje, nebo jsem blokl jiného heretika a hned jsem byl v jeho očích farizej. Podle mého názoru ti kdo druhé označují za farizeje většinou sami jsou motivováni touhou po pomstě. V mém případě blokace prostě není potřeba se mstít, ale vyřešit problém, že nechci s tímto člověkem komunikovat, protože komunikace s extrémistou, fanatikem, sektářem, heretikem většinou nikam nevede. Bylo by to jen motání se v kruhu. Nebo to, že jsem napsal, že nemám zájem reagovat protože nemám po ruce biblický software abych mohl verše přesně zkopírovat. Jakoby mě chtěl nachytat na těch nepřesných citacích atd. O to opravdu nemám zájem, takže když jsem podle něj kvůli tomu farizej (či nemám Božího Ducha, kvůli tomu, že používám tento software) tak pak logicky následuje ten blok, protože je to fanatik. Právě z podobně šíleného prostředí jsem unikl a nemám zájem se s těmi agresivními lidmi stýkat (totiž s pentekostálními charismatiky).

Žádné komentáře:

Okomentovat