pondělí 25. září 2023

Křesťané nebo fůra "hovad"? Žalm 14:1-3


 

Pavel v Římanům 3:10 cituje starozákonní text, konkrétně zalm 14:1-3. Zde je citace z Římanů 3:10 a příslušný verš ze Starého zákona:

Římanům 3:10 (Nový Zákon): "Jak je napsáno: 'Není spravedlivého, není ani jednoho.'"

"Fůra hovad říká v srdci svém: 'Není Boha!' Marní a ohavnosti plní, není, kdo by činil dobro. Hospodin shlédl z nebe na lidské syny, aby viděl, zda se někdo moudrý nachází, hledající Boha. Všichni odvrátili se, společně se stali zvrácenými; není, kdo by činil dobro, není, ani jediný." Žalm 14:1-3 (Překlad OpenAI je strojově generovaný a vznikl na základě vyjádření hlavní myšlenky)

Pavel tuto citaci použil k podpoře svého argumentu o tom, že všichni lidé jsou hříšní a potřebují spásu skrze víru v Ježíše Krista.

Pozor! Než budete pokračovat nesmírně důležitý a klíčový je právě tento KONTEXT v červené barvě písma! Usvědčí mnoho heretiků, kteří vytrhávají verš apoštola Pavla Ř 3:10 z kontextu. On totiž nepsal o lidech, kteří hledají Boha, ale o těch, kdo Boha nehledají. Dnešním jazykem psal o ateistech.

Vysvětlení termínu Fůra hovad v žalmu 14:1

Výraz "Fůra hovad" pochází ze starozákonního žalmu 14:1 a je součástí biblického textu. Tato fráze je biblickou metaforou a může být interpretována několika způsoby:

  1. Hovada neznají Boha: Tím, že říkají, že "není Boha," vyjadřují lidé, kteří jsou zde označeni jako "hovada," svou bezbožnost a odmítání víry v Boha. Je to kritika lidí, kteří žijí bez náboženských nebo morálních principů.

  2. Hovada jako symbol hříšnosti: Fráze "Fůra hovad" může také symbolizovat hříšnost a zkaženost lidí, kteří se odvracejí od Božího zákona a činí zlé věci. Je to způsob, jakým je zdůrazněna lidská hříšnost a potřeba spásy.

Celkově lze tuto frázi chápat jako biblický způsob popisu lidského stavu, kdy se mnozí odvrací od Boha a žijí v hříchu. Je to jeden z aspektů, kterými se Žalm 14 zabývá, a Pavel v Římanům 3:10 tuto pasáž cituje, aby podpořil své učení o lidské hříšnosti a potřebě spásy skrze víru v Ježíše Krista.

Slovo "hovado" je v tomto kontextu použito jako starší, neformální český výraz, který označuje lidi, kteří jsou nemorální, bezbožní nebo se chovají zkaženě. Je to vlastně negativní termín, který vyjadřuje kritiku a pohrdání vůči takovým lidem. Jeho etymologický původ není zcela jasný, ale je pravděpodobné, že pochází z českého slangového výrazu.

Je třeba poznamenat, že v bibli v pasáži, kterou jste zmínil, je slovo "hovado" použito jako figurativní termín, který popisuje lidi, kteří odmítají Boha a žijí bez náboženských nebo morálních zásad. Tato pasáž byla zapsána v době, kdy byla čeština jinaká než dnes, a používání slov mohlo být odlišné.

Moderní český ekvivalent tohoto výrazu by mohl být například "nemravný," "bezbožný" nebo "zkažený."


Lze říci, že slovo hříšník (hebrejsky ráša, réša'ím - česky hříšníci) se překládá jako hovado a je opakem slov tcadíq, tcadíqím (spravedlivý, spravedliví lidé)?
 
Slovo "hříšník" (hebrejsky: רָשָׁע, ráša) se v Bibli používá k označení těch, kteří žijí v rozporu s Boží vůlí a jeho zákony. Toto slovo nebylo běžně překládáno jako "hovado," a není to jeho běžný překlad. "Hříšník" je termín, který označuje ty, kteří jednají proti morálním nebo náboženským normám.

Opakem slova "hříšník" by mohl být termín "spravedlivý" (hebrejsky: צַדִּיק, tcadíq), což označuje ty, kteří jednají v souladu s Božími přikázáními a jsou věrní Boží vůli. Termín "spravedlivý" se v Bibli často používá k popisu těch, kteří žijí v poslušnosti vůči Bohu.

Je třeba poznamenat, že v biblickém kontextu se slova používají k popisu charakteristik lidí v různých situacích, ale výraz "hovado" není obvyklým překladem pro "hříšníka."

Jaké hebrejské slovo nejlépe odpovídá popisu slova hovado?

Slovo "hovado" není standardním překladem hebrejského slova v Bibli. Hebrejský jazyk má různá slova, která lze přeložit různými způsoby, ale žádné z těchto slov neodpovídá přesně popisu "hovada" v českém jazyce v negativním smyslu. Slovo "hovado" v češtině se obvykle používá jako vulgární termín pro označení někoho jako hloupého nebo neotesaného člověka, což nemusí mít přesný hebrejský ekvivalent v biblickém textu.

Hebrejský jazyk obsahuje různá slova pro různé charakteristiky nebo vlastnosti lidí, ale je důležité brát v úvahu, že překlad z jednoho jazyka do druhého může nést někdy jemné nuance a kontextuální významy, které se nemusejí přesně shodovat.

V biblickém kontextu se může slovo "říkat" nebo "považovat" používat v souvislosti s hříšníky nebo neposlušnými lidmi, ale nemáme konkrétní slovo, které by přesně odpovídalo popisu "hovada" v českém jazyce.

V biblickém kontextu se slovo "hovado" nepoužívá, a nemá tak přímý biblický ekvivalent. Jde o český výraz, který není obsažen v biblickém textu. Pasáž ze Žalmu 14:1, kde se mluví o "hovadech," je přeložena do různých biblických překladů různými způsoby, ale termín "hovado" není jedním z běžných překladů tohoto verše. Standardními termíny v biblických překladech pro popis bezbožných nebo hříšných lidí jsou slova jako "hříšníci," "bezbožníci" nebo "neposlušní."

Slovo "hovado" je specifický český slangový výraz, který nelze přesně ztotožnit s biblickými termíny. Omlouvám se za předchozí nesprávnou interpretaci a nedostatečnou pozornost k českému kontextu.

Mějte prosím na paměti, že výraz "hovado" v kontextu Žalmu 14:1 není přesným překladem biblického textu, ale spíše jde o český výraz, který byl použit ve snaze interpretovat biblický text pro moderní české čtenáře. Jeho etymologie může být spojena s českým slangem nebo historickými výrazy, ale není to přesný biblický termín.


 

Kralický překlad

Žalmy 14:1  Přednímu zpěváku, píseň Davidova. Říká blázen v srdci svém: Není Boha. Porušeni jsou, a ohavní v snažnostech; není, kdo by činil dobré.
2  Hospodin s nebe popatřil na syny lidské, aby viděl, byl-li by kdo rozumný a hledající Boha.
3  Všickni se odvrátili, napořád neužiteční učiněni jsou; není, kdo by činil dobré, není ani jednoho.
4  Zdaliž nevědí všickni činitelé nepravosti, že zžírají lid můj, jako by chléb jedli? Hospodina pak nevzývají.
5  Tehdáž se náramně strašiti budou; nebo Bůh jest v rodině spravedlivého.
6  Radu chudého potupujete, ale Hospodin jest naděje jeho.
7  Ó by z Siona dáno bylo spasení Izraelovi. Když Hospodin zase přivede zajaté lidu svého, plésati bude Jákob, a veseliti se Izrael.

Překlad z NIV do češtiny podle LLM 

Žalm 14:1-3 přeložený podle New International Version (NIV) do češtiny:

"Blázen říká v srdci svém: 'Bůh neexistuje.' Převráceni jsou, nic dobrého nečiní. Nikdo z nich není spravedlivý. Hospodin shlíží z nebe na lidské syny, aby viděl, zda je někdo rozumný, kdo hledá Boha. Všichni se odchýlili, všichni se pokazili. Nikdo nedělá dobré, nikdo, vskutku nikdo."

O čem Pavel doopravdy píše v Římanům 3:10
To je krásné slovo! Hovado. A apoštol Pavel takhle označoval křesťany. Tedy mnozí křesťané se identifikují s těmito hovady: Římanům 3:9-17  Co tedy? Máme nějakou přednost? Vůbec ne; vždyť jsme již dříve obvinili jak Židy, tak Řeky, že jsou všichni pod hříchem, jak je napsáno: "Není spravedlivého, není ani jednoho. Není, kdo by rozuměl, není, kdo by hledal Boha. Všichni se odchýlili, společně se stali neužitečnými; není, kdo by konal dobro, není ani jeden." "Jejich hrdlo je otevřený hrob, svými jazyky podváděli." "Pod jejich rty je hadí jed." "Jejich ústa jsou plná zlořečení a hořkosti." "Jejich nohy jsou rychlé k prolití krve; zkáza a bída je na jejich cestách a cestu pokoje nepoznali." Nu, co byste jim vzkázal, kdybyste měl tu možnost je vyvést z omylu? 
 

Citovaná pasáž je výraznou kritikou hříšnosti a morálního poklesku, který postihuje lidskou rasu jako celek. V této pasáži apoštol Pavel zdůrazňuje, že všichni lidé, bez ohledu na jejich etnický původ (Židy či Řeky), jsou/byli pod hříchem a potřebují spásu skrze víru v Ježíše Krista.

Pokud bych měl tuto pasáž aplikovat na situaci, kdybych měl možnost komunikovat s těmi, kteří se identifikují s těmito hříšnými vlastnostmi, vzkázal bych jim následující:

  1. Upozornil bych na Pavlovu základní myšlenku, že všichni lidé jsou hříšní a potřebují spásu. To znamená, že nikdo nemůže dosáhnout spravedlnosti nebo spásy svými vlastními silami.

  2. Vysvětlil bych, že poselství Bible není pouze o kritice lidské hříšnosti, ale také o naději na spásu skrze víru v Ježíše Krista. Ježíš přišel, aby nás vykoupil z hříchu a přivedl k Bohu.

  3. Nabídl bych jim Boží milosrdenství a odpuštění, které je dostupné skrze víru v Ježíše Krista. Každý má možnost obrátit se k Bohu, vyznat své hříchy a přijmout Boží dar spásy.

  4. Podtrhl bych důležitost lásky, slitování a odpuštění v křesťanské víře. Je to cesta, jak se vymanit z hříšného chování a žít v souladu s Boží vůlí. (Toto LLM napsal špatně, zde doporučil spasení skrze skutky místo skrze víru v Kristovo odpuštění za hříchy)

Celkově bych se snažil sdělit, že i přesto, že jsme všichni hříšní, existuje naděje na spásu a proměnu skrze víru v Ježíše Krista a Boží milosrdenství.


 
Žalm 14:1 popisuje hovada, tedy bezbožníky. Říká apoštol Pavel v tom listu Římanům že křesťané jsou hovada? Protože říkáte, že mluví o celé lidské rase. Jsou tedy celá lidská rasa hovada? Propomenu že jste napsal, že hovado "Je to vlastně negativní termín, který vyjadřuje kritiku a pohrdání vůči takovým lidem. " Zahrnuje apoštol Pavel do hovad i Adama, Noeho a Abrahama?
LLM

Rozumím vašim otázkám a obavám. Apoštol Pavel v listu Římanům hovoří o celé lidské rase, nikoliv o konkrétních jednotlivcích. Jeho záměrem v této pasáži je zdůraznit, že lidská rasa jako celek je pod hříchem, což zahrnuje nejen jednotlivce žijící v jeho době, ale také lidi v minulosti i budoucnosti.

Je důležité rozlišovat mezi tím, že všichni lidé jsou hříšní, a tím, že jsou označeni jako "hovada." Slovo "hovada" bylo použito v tomto kontextu jako výrazná kritika lidského hříšného stavu. To neznamená, že každý jednotlivý člověk je neustále zkažený nebo bezbožný.

Postavy jako Adam, Ábel, Noe a Abraham, Bible v různých pasážích ukazují, že i tyto postavy byly hříšní lidé. Adam a Eva spáchali první hřích v Edenu, Noe měl své slabiny, a i Abraham měl své chyby a selhání. Bible zobrazuje lidi, včetně biblických postav, jako hříšné a potřebující spásu skrze víru v Boha.

Důležité je však rozlišovat v tom jak je zde používán termín "hříšný" člověk, na rozdíl od termínu "hříšník" jak ho bezprostředně používá bible. Adjektivum "hříšný" je v soudobém jazyku výraz pro popis hříšné přirozenosti člověka, ze kterého nás však přišel vykoupit Kristus.




Důležité je, že křesťanská víra učí, že Boží milosrdenství a odpuštění jsou dostupné všem, kteří obrátí své srdce k Bohu a přijmou spásu skrze víru v Ježíše Krista. Apoštol Pavel poukazuje na lidskou hříšnost, aby zdůraznil potřebu spásy a Boží milosrdenství, nikoli aby označil lidi za neodpustitelné.

Byli Adam, Ábel, Noe a Abraham, Boží vyvolení lidé, hovada?
Bible v různých pasážích ukazuje, že i tyto postavy byly hříšní lidé. Tzn. jejich  stav byl hříšný. Bible je ale přesto nazývá spravedlivými a klade je za vzor víry.

Byli tito spravedliví lidé hovada nebo ne? Pohrdal jimi Bůh nebo ne? Vybral si je jako spravedlivé NEBO jako hovada?

Lidé jako Adam, Ábel, Noe a Abraham nebyli označeni jako "hovada" v Bibli.

V textu Bible nenajdete přesnou formulaci, která by tyto biblické postavy označila za "hříšníky" v negativním smyslu, jaký je zmíněn v Římanům 3:10.

Bible popisuje tyto postavy jako lidi, kteří spáchali hříchy nebo měli své chyby, ale nepoužívá termíny jako "hovada" či "hříšníci" k jejich popisu v negativním smyslu. Místo toho jsou tyto postavy součástí Božího zaslíbení o spáse a jeho milosrdenství k nim bylo vždy shovívavé.

Bůh nevybral tyto biblické postavy kvůli jejich dokonalosti, ale kvůli svému zvláštnímu dílu spásy lidstva a zaslíbením věčného života v zemi živých. Adam a Eva spáchali první hřích, ale Bůh jim stále projevil milosrdenství a dal jim naději na spásu. Noe byl popsán jako spravedlivý člověk ve své generaci a Bůh jej vybral k zachránění před potopou. Abraham byl vyvolen Bohem pro svou víru a poslušnost.

Bible nepopisuje tyto postavy jako hovada, ale spíše jako lidi s dobrými i špatnými vlastnostmi, kteří byli součástí Božího spásného díla pro lidstvo. Bůh však měl k nim milosrdenství a využil je pro realizaci svých zaslíbení.

Žádné komentáře:

Okomentovat