pondělí 16. června 2025

Původ a zastánci učení, že evangelium začíná Skutky

Možná se budu opakovat...

15. června 2025 jsem vytvořil serii článků a zveřejnil je na svém blogu Moudrost.blogspot.com - Jsou to:

1. Dichotomické myšlení u zakladatele pentekostalismu Charlese Fox Parhama    Ve všech školách co jsem měl možnost se v rámci pentekostalismu se seznámit o tom jak vyučují o jeho začátku jsem se setkal s tím, že se odkazuje na počátek Azusa Street (W Seymour) nebo na Parhamovu školu v Topece. Proto je pro mě překvapující, že AI píše ještě jako by existovaly jiné pentekostální směry. O tom jsem totiž ještě neslyšel. Vždy se mluvilo o "druhém požehnání" nebo druhé vlně při které měl být vylit Duch Svatý - nikde v bibli se o tom nepsalo, lidé z Hnutí svatosti si to vymysleli jako teologický konstrukt či teorii a na Parhamově škole mělo dojít "k potvrzení" té teorie, tím že získali "zkušenost". Proto si od té doby pentekostalismus zakládá na té "zkušenosti", která je pro ně přimárním jádrem jejich učení... tedy meritem čili středobodem, ze kterého vychází. Pentekostální autority tedy nedokáží odsoudit své vlastní učení jako herezi právě z tohoto důvodu, že by přestali existovat, a taky proto, že negativní důsledky, tedy škodlivost se podceňuje. V tomto bodu podezřívám AI, že také nemá dostatek informací o škodlivosti pentekostálního učení. Ve stručnosti lze říct, že AI vyhodnocuje jako škodlivé nebo heretické to, kde se zásadně mění evangelický význam křesťanského učení, například tvrzení, že evangelium by mělo začínat až od Skutků apoštolských, jak tvrdí, případně tvrdil, Torben Sondergaard. AI k tomu dodávám, že Skutky apoštolské jsou historickou knihou, která neobsahuje teologii, pouze popisuje události z pohledu té doby, ale dnes žijeme v jiném časovém a kulturním kontextu, což je relevantní pro výklad toho co vidíme ve Skutcích apoštolských.

2.  Torben Sondergaard, Poslední reformace a úvod učení, že evangelium v plném slova smyslu začíná až v knize Skutky AI toto učení označuje jako herezi z výše uvedeného důvodu. Je tam kladen důraz na skutky před milostí. Torben S. klade důraz na víra=poslušnost, čím se odchýlil o reformovaného vyznání sola fide (pouze vírou jsme spasení). Ale u reformovaného učení hraje taky důležitou roli vyznání sola gratia - pouze z milosti.
Pro pochopení teologického pozadí jsem se ptal AI, zda Kenneth Hagin a Kenneth Copeland (Hnutí Word of Faith) nebo Apoštolská reformace vyznávají toto učení (evangelium až od skutků). Pokud řadíme Poslední Reformaci pod Apoštolskou reformaci, pak zdá se že The Last Reformation je výjimkou.

3. Torben Sondergaard (TLR): Evangelium prý začíná až Skutky
Článek stručně vysvětluje v čem je Torbenovo učení problematické, že podkopává autoritu evangelií.


4. Ještě jedna starší verze článku (zdroje musím dodatečně doplnit ručně) "Původ a zastánci učení, že evangelium začíná Skutky"

Co chci zjistit

Otázka se týká učení Torben Sondergaarda, Kennetha Hagina, Kennetha Copelanda a Apoštolské reformace. Zajímá mě, kdo z nich učil, že evangelium začíná knihou Skutků, a proč by tento názor mohl být považován za heretický. Níže je podrobná analýza založená na ověřitelných informacích.

Původ a zastánci učení, že evangelium začíná Skutky

Tradiční křesťanské pojetí Nového zákona začíná čtyřmi evangelii (Matouš, Marek, Lukáš, Jan), která popisují život, smrt a vzkříšení Ježíše Krista, a pokračuje knihou Skutků, jež líčí aktivity rané církve. Názor, že evangelium začíná Skutky, naznačuje, že evangelia nejsou součástí Nové smlouvy nebo jsou pro dnešní křesťany méně relevantní. Podívejme se na jednotlivé postavy a hnutí:

1. Torben Sondergaard a The Last Reformation

Učení: Torben Sondergaard, zakladatel hnutí The Last Reformation, explicitně tvrdí, že „plné evangelium“ začíná knihou Skutků. Na svých webových stránkách uvádí: „Evangelium není pouze kříž; je to také vzkříšení a Duch svatý... Kniha Skutků je naším příkladem, ne evangelia“ (The Last Reformation). Podle něj evangelia popisují Ježíšovo působení pod Starou smlouvou a Nová smlouva skutečně začíná až po jeho vzkříšení, což je zobrazeno ve Skutcích.

Zdůvodnění: Sondergaard klade důraz na praktiky jako křest, pokání a přijetí Ducha svatého, které jsou ve Skutcích výrazně popsány. Věří, že model rané církve ve Skutcích – zázraky, uzdravení a charismatické dary – by měl být standardem pro dnešní křesťany.

Historické kořeny: Ultradispensacionalismus (E. W. Bullinger) může být považován za dřívější zdroj, ale moderní formulace je spojena s charismatickými hnutími. (Poznámka: AI vypustilo tuto důležitou informaci v novějších odpovědí, takže ani v tomto článku nebyla, a dodal jsem ji sem dodatečně, poznámka editora)


2. Kenneth Hagin a Kenneth Copeland (Hnutí Word of Faith)

Učení: Kenneth Hagin a Kenneth Copeland, klíčové postavy hnutí Word of Faith, se zaměřují na evangelium prosperity a víru v uzdravení. Neexistují však přímé důkazy, že by explicitně učili, že evangelium začíná Skutky. Jejich učení nezpochybňuje důležitost evangelií.

Zdůvodnění: Oba často odkazují na evangelia, aby zdůraznili Ježíšova učení o víře a uzdravení. Například Haginova kniha The Believer's Authority čerpá z Ježíšových slov v evangeliu, aby nastolila autoritu věřícího. Je tedy nepravděpodobné, že by prosazovali názor, že evangelium začíná Skutky.

3. Apoštolská reformace

Učení: Apoštolská reformace, zahrnující postavy jako Sondergaard a skupiny jako Bethel Church v Redding, CA, se soustředí na obnovení apoštolského vedení a charismatických praktik. Ačkoli čerpá inspiraci ze Skutků, neexistuje jednotný názor, že by evangelium začínalo Skutky.

Zdůvodnění: Například Bethel Church klade důraz na Ježíšova učení v evangeliu, zejména o zázracích a uzdravení, vedle praktik ze Skutků. Jejich cílem je pokračovat v Ježíšově službě, nikoli ji podceňovat (Bethel Church).

Závěr o zastáncích: Učení, že evangelium začíná Skutky, je nejvíce spojeno s Torbenem Sondergaardem a hnutím The Last Reformation. Ostatní zmínění (Hagin, Copeland, Apoštolská reformace) sice mohou Skutky využívat jako inspiraci, ale explicitně tento názor nevyjadřují.

Proč je toto učení považováno za heretické

Názor, že evangelium začíná Skutky, je problematický z několika důvodů a může být považován za heretický, protože se vymyká základním křesťanským naukám:

1. Podkopává autoritu evangelií

Tradiční nauka: Čtyři evangelia jsou základem Nového zákona a obsahují Ježíšova přímá učení (např. Hora Blahoslavenství, Marek 1:15). Jsou klíčová pro pochopení Nové smlouvy.

Důsledek učení: Pokud jsou evangelia považována za méně relevantní nebo za součást Staré smlouvy, oslabuje to autoritu Ježíšových slov, což je v rozporu s hlavním proudem křesťanství (Bible.org).

2. Přidává skutky ke spasení

Tradiční nauka: Spasení je z milosti skrze víru v Ježíše Krista (Efezským 2:8–9), bez nutnosti dalších skutků.

Důsledek učení: Zdůraznění praktik ze Skutků (např. křest, mluvení v jazycích) jako nezbytných pro „plné evangelium“ může naznačovat, že spasení vyžaduje více než víru. To zavání legalismem, což Písmo odsuzuje (Galatským 1:6–9).

3. Špatně chápe roli Skutků

Tradiční nauka: Kniha Skutků je historický popis růstu rané církve a šíření evangelia, nikoli primární zdroj nauky. Nauku nacházíme spíše v evangeliu a epištolách.

Důsledek učení: Zvýšení Skutků na počátek evangelia zkresluje jejich účel. Skutky ukazují, jak raná církev aplikovala Ježíšova učení, ale nenahrazují jeho poselství o spasení (Wikipedia: Skutky apoštolů).

4. Odporuje biblickým příkladům spasení

Příklad: Zloděj na kříži (Lukáš 23:39–43) byl spasen vírou v Ježíše bez křtu či charismatických prožitků, což odporuje myšlence, že „plné evangelium“ zahrnuje další kroky.

Důsledek učení: Tvrzení, že evangelium začíná Skutky, přehlíží tyto příklady spasení v evangeliu, což oslabuje jeho univerzální platnost.

Shrnutí

  • Kdo toto učil?: Torben Sondergaard a The Last Reformation jasně tvrdí, že evangelium začíná Skutky, s důrazem na křest a Ducha svatého jako podstatné prvky „plného evangelia“. Kenneth Hagin, Kenneth Copeland ani Apoštolská reformace tento názor přímo nevyjadřují, ačkoli Skutky využívají ve své praxi.
  • Proč je to heretické?: Toto učení:
    • Oslabuje autoritu evangelií, jež jsou stěžejní pro křesťanskou víru.
    • Rizikově přidává skutky ke spasení, což odporuje nauce o milosti skrze víru.
    • Nesprávně interpretuje Skutky jako doktrinální základ místo historického vyprávění.
    • Ignoruje příklady spasení v evangeliu, např. zloděje na kříži.

Žádné komentáře:

Okomentovat