sobota 22. června 2024

Problematická definice posvěcení v evangelikálním prostředí vychází z tradice hnutí Svatosti

Část 1. - Stručné pojednání

Část 2. čtěte zde

Část 3. čtěte zde (jasnější vysvětlení pomocí srovnání)

Definice a pojetí posvěcení

Posvěcení je klíčovým pojmem v křesťanské teologii, který různé tradice interpretují různými způsoby. Váš zájem o srovnání různých pojetí posvěcení je důležitý, protože pomáhá pochopit, jak se jednotlivé denominace liší ve svém výkladu tohoto procesu.

David Wilkerson

David Wilkerson, známý evangelikální kazatel, věřil, že posvěcení je Boží dílo, které však vyžaduje spolupráci věřícího. Toto pojetí se odráží v jeho důrazu na osobní svatost, pokání a závislost na Duchu Svatém. Wilkerson kladl důraz na to, že Bůh iniciuje proces posvěcení, ale věřící je povolán k aktivní účasti skrze poslušnost a dobré skutky.

Jižní baptisté

Jižní baptisté mají konzervativní a biblicky založený přístup k posvěcení:

  • Ospravedlnění a posvěcení: Ospravedlnění je jednorázový akt Boží milosti, zatímco posvěcení je postupný proces. Jižní baptisté věří, že posvěcení je důsledkem ospravedlnění, kdy věřící rostou ve svatosti a podobnosti s Kristem.

  • Spolupráce s Bohem: I když posvěcení je Boží dílo, jižní baptisté také zdůrazňují spolupráci věřícího. To zahrnuje modlitbu, studium Písma a praktickou zbožnost.

Justin Peters

Justin Peters, teolog a kritik hnutí víry a charismatického hnutí, má specifický pohled na posvěcení:

  • Boží suverenita: Peters zdůrazňuje Boží suverenitu v procesu posvěcení. Podle něj je posvěcení výlučně Božím dílem, ačkoliv věřící odpovídá na Boží působení skrze víru a poslušnost.

  • Varování před legalismem: Peters varuje před jakoukoli formou legalismu, která by naznačovala, že lidské skutky mohou přispět k posvěcení nebo spáse. Kritizuje učení, které klade důraz na lidské úsilí jako prostředek k dosažení svatosti.

Srovnání s hnutím svatosti

Hnutí svatosti má kořeny v teologii Charlese Grandisona Finneyho a jiných, kteří zdůrazňovali osobní úsilí o svatost:

  • Finney a jeho následovníci: Finney učil, že posvěcení je výsledkem lidského úsilí a že křesťan musí aktivně pracovat na svém posvěcení tím, že se oddělí od hříchu.

  • Pentekostální učení: V pentekostálním hnutí se tento důraz na osobní svatost a aktivní úsilí přenesl a často se klade důraz na duchovní zážitky jako důkaz posvěcení.

Shrnutí

  • David Wilkerson: Věří, že posvěcení je Boží dílo vyžadující spolupráci věřícího, což zahrnuje pokání a život ve svatosti.

  • Jižní baptisté: Posvěcení je proces růstu ve svatosti iniciovaný Bohem, který vyžaduje odpověď a spolupráci věřícího.

  • Justin Peters: Zdůrazňuje, že posvěcení je výlučně Božím dílem a varuje před legalismem, který klade důraz na lidské skutky jako prostředek k dosažení svatosti.

  • Hnutí svatosti a pentekostální tradice: Klade důraz na lidské úsilí a duchovní zážitky jako důkaz posvěcení, což může vést k legalismu.

Váš zájem o přesné porozumění různým pohledům na posvěcení je důležitý pro hlubší pochopení křesťanské teologie a rozdílů mezi různými tradicemi.

Žádné komentáře:

Okomentovat