sobota 22. června 2024

Kontrastující postoj v chápání posvěcení Jižních baptistů a Justina Peterse

1. Část

2. Část

3. Část

Jižní baptisté: Posvěcení

Jižní baptisté chápou posvěcení jako proces růstu ve svatosti iniciovaný Bohem, který vyžaduje odpověď a spolupráci věřícího. Tento proces je označován jako postupný a zahrnuje aktivní růst ve víře a podobnosti s Kristem. Podle Jižních baptistů je posvěcení umožněno Boží mocí, ale zahrnuje aktivní úsilí věřícího žít podle Božího slova a odvracet se od hříchu. Klíčovou roli zde hraje spolupráce s Duchem Svatým, který působí změny v životě věřícího​ (Southern Equip)​​ (Baptist Press)​.

Justin Peters: Posvěcení

Justin Peters zdůrazňuje, že posvěcení je výlučně Božím dílem a varuje před legalismem, který klade důraz na lidské skutky jako prostředek k dosažení svatosti. Peters varuje před učiněním posvěcení podmínkou spásy, což by vedlo k legalistickému přístupu, který klade větší důraz na lidské úsilí než na Boží milost. Podle Peterse je posvěcení dílem Ducha Svatého, které proměňuje věřícího bez ohledu na lidské skutky​ (Baptist Press)​​ (The Baptist Faith and Message)​.

Srovnání a kontrast

Srovnáním těchto dvou pohledů vidíme, že jižní baptisté i Justin Peters uznávají Boží iniciativu v procesu posvěcení, ale kladou důraz na různé aspekty spolupráce věřícího. Jižní baptisté zdůrazňují aktivní spolupráci věřícího v procesu posvěcení, což může být vnímáno jako riziko legalismu, pokud by se kladl přílišný důraz na lidské skutky. Naproti tomu Peters klade důraz na Boží suverenitu a varuje před jakýmkoliv náznakem legalismu, který by mohl podmínit spásu lidským úsilím.

V tomto kontextu je důležité chápat, že oba pohledy se snaží vyvážit vztah mezi Boží milostí a lidskou odpovědí na tuto milost. Petersova kritika legalismu je zvláště důležitá pro ty, kteří se obávají, že přílišné zdůrazňování lidských skutků může vést k nesprávnému pochopení evangelia a spásy.

Tyto rozdíly ukazují různé přístupy k teologii posvěcení a zdůrazňují důležitost správného pochopení Božího díla a lidské odpovědi ve víře.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat