čtvrtek 8. února 2024

Mise Literatura Zionu - diakonka SARAH E. HILL

Historický záznam a překlad z Listů uzdravování. Překlad a oprava původního textu zabralo množství času (celkem cca 14 stránek bude zveřejněno v několika vydáních). Pokud shledáte článek přínosným, prosím oceňte mou práci malým příspěvkem cca 200 kč nebo víc na můj účet. Nejsem placeným pracovníkem církve, ani žádné akademické instituce. Jsem technologicky omezen a příspěvek jde na udržení techniky v chodu. Číslo mého účtu: 2901588648 / 2010 (přidejte zprávu: příspěvek na techniku - výzkum historie pentekostálního hnutí)

 
Dnes článek ze stránky tj. str. 3 ve vydání 5. svazku a 43. čísla z roku 08/19/1899.

Mise Literatura ZIONU

SLEČNA SARAH E. HILL, diakonka

"Ježíš přišel do Galileje, kázaje evangelium Boží, říkaje: Naplněn jest čas, a přiblížilo se království Boží. Odpověztež a věřtež v evangelium." – Marek 1:14, 15.

Zion učí pokání jako první krok směrem ke Království Božímu.Zion učí, že lidé nemohou uvěřit evangeliu, dokud se nekají nad svými hříchy a nevykazují ovoce pokání tím, že vykonají nápravu, pokud jsou toho schopni, když ublížili jiným.

(p.p. Alternativně překládám tuto větu víc doslova:Lidé nemohou věřit evangeliu, dokud nebudou činit pokání ze svých hříchů a nepřinesou ovoce pro pokání tím, že pokud někoho zranili, musí učinit náhradu pokud to je v jejich silách.Konec p.p.) Zion učí, že toto musí být provedeno předtím, než lidé budou schopni přijmout Krista jako Uzdravitele těla.

(Poznámka překladu: Zde musím upozornit na skutečnost, že taková definice křestanské víry je v rozporu se zdravým biblickým učení. Johl A. Dowie učil legalismus, který přejal od svých předchůdců z metodistického hnutí svatosti. Bible učí, že člověk zhřešil ale jako první se mu dostává milosrdenství od Boha. Je to Bůh kdo jako první nalézá cestu k člověku. Bůh se zjevuje člověku ne naopak. Tedy víru působí Bůh, ne člověk. Hlavně o této prvopočáteční víře píše apoštol Pavel v listu Římanům, že stačí Ježíše vyznat ústy jako Pána a Spasitele. Taktéž v evangeliích nenacházíme podobné instrukce jako dával J. A. Dowie. Když Ježíš uzdravoval, byla na začátku víra, a krok víry byl například v podobě toho, že nemocný člověk vyhledal Ježíše a požádal ho o uzdravení. To byl konkrétní krok víry. Ježíš ale nejen uzdravoval ale také odpouštěl hříchy zadarmo a bez dalších požadavků Dowieho instrukce jsou čistý legalismus. Hnutí svatosti zaměnilo potřebu milosti a nahradilo ji potřebou skutků. Tím pádem věřící se může cítit nedostatečný, když se mu nedaří dosáhnout perfekcionistické požadavky učitelů hnutí svatosti. Největším problémem je samotná první věta, že lidé nemohou uvěřit evangeliu - tečka. Není třeba pokračovat. Věta rozvitá už nemění obsah hlavního sdělení, protože předpokládá, že věřící nikdy nemohl uvěřit evangeliu a že věřící čili vlastně nevěřící musí nejprve učinit dobré skutky. Když toho není schopen, tak nemůže být spasen, protože neuvěřil evangeliu. Doslovný text navíc mluví o náhradě (restitution) za škodu či utrpení, jako by hříšník sám o sobě byl schopen něco takového udělat a navíc to předpokládá, že mu stále nebyli odpuštěny hříchy. To by tedy znamenalo značnou dobu mezi tím kdy člověk může být spasen a dlouho by trvala nejistota, než mu vůbec dotyčný odpoví a jestli. Třeba s ním nebude chtít komunikovat. PROSÍM NEBERTE TO NA LEHKOU VÁHU, PŘIPOJÍM VÍCE INFO NA KONEC ČLÁNKU. Konec p.p.)

Zion všude vyzývá lidi k pokání a uvěření plnému evangeliu spásy, uzdravení a svatosti

(p.p: Tato věta je zcela zásadní pro pochopení legalismu charismatického hnutí, že dokazuje že toto učení je falešné a nekřesťanské a v tomto bodě se shoduje s učením pentekostalismu, tak jak je kázali zakladatelé Charles Fox Parham a Willam J. Seymour. Není to překvapující, že Charles F. Parham - podle životopisu, který o něm vydala jeho dcera, všichni tři věřili v nutnost tělesného uzdravení pro spásu člověka? Navíc toto učení je shodné i s moderním učením Hnutí víry  pp.)

Tato výzva zní z kazatelny a prostřednictvím tištěných letáků a LISTŮ UZDRAVOVÁNÍ, které létají po celém světě.

Mnozí uposlechli volání a činili pokání a opouštěli zlo. Díky tomu jsou domovy šťastnější a manželé a manželky jsou těsněji spojeni ve společenství. Bůh žehná Sionu nebojácnému odsuzování zla, ať je vidět kdekoli. Ale jsou tací, kteří milují hřích, a zlobí se, když je odsuzován.
 
Přinášíme výňatek z dopisu napsaného v Iowě, ve kterém autor píše:

"Od té doby co čteme literaturu Zionu, cítíme se blíže k Bohu a k sobě Navzájem."

(p.p: Čtenáři literatury Zionu byly závislí na literatuře, případně členové Zionu byli závislí na emocionálních setkáních, protože byli závislí na tom pocitu "cítit se lépe". Jedná se o neustálé střídání těchto jevů: 1) nejprve je nutné najít nějaký hřích, ze kterého můžeme obvinit sebe nebo okolí, 2) následně je třeba prožít skvělý pocit z toho, že jsme se dokázali obrátit od tohoto jednání nebo se odvrátili ti, koho jsme vyzvali. 3) Dostaví se uspokojující pocit, který nám dává klid a pokoj a máme představu o tom, že to je ta Boží přítomnost. To věřícímu dává pocit Boží blízkosti a práce Ducha Svatého. Věřící už však nepostřehne skutečnost, že učení není biblicky zdravé a je překroucené o 180°. Toto učení nenabízí úlevu postavenou na odpuštění hříchů, ale úlevu založenou na strachu a přísném posuzování sebe a druhých. Samotné odvrácení od "zla" trvá déle a je to boj, který vyžaduje aktivitu na sobě, čtení a studium Písma, práci a odvádění desátků do Zionu. Lze tedy říci, že většinu času člověk žije v nespokojenosti, ale sám sebe uklidňuje slovy, že zažil uzdravení nebo o něm od někoho slyšel a tak je na správné cestě. Ovšem opět se opomíjí skutečnost, kolik lidí uzdraveno nebylo. Opomíjí se skutečnost, že vždycky se najde někdo kdo se z nemoci dostane. Nutné je také připomenout, že důvěra v Boha je naprosto v pořádku. Víme třeba o Dorothea Trudelové z hnutí Božského uzdravování (angl Devine healing, která důvěru v Boha prokazovala trpělivým čekáním a ochotnou službou v diakonii) a to je v pořádku. Ale samotné uzdravení by ještě nemělo být považováno za záruku toho, že dané učení je biblicky zdravé a je v pořádku. Konec pp.)  

"Vaše učení jsou pro nás velkým požehnáním. 'Malá Bílá Holubice' je vítaným hostem v našem domě. I když jsme se rádi zabývali studiem Bible dříve, nyní toho máme radost ještě víc.

Už před časem jsme přestali konzumovat vepřové maso. Zdá se mi, že lidé, kteří tvrdí, že 'všechno je čisté,' a jedí vepřové maso, by měli mít stejně volnost jíst psy, kočky, krysy, hady atd., jako když chtějí jíst vepřové maso a ústřice. Bůh zakazuje jíst všechny tyto věci.

Má žena si myslela, že učinila pokání a obdržela odpuštění za své hříchy. Ale v neděli večer 23. července, když četla jeden z vašich letáků, vzpomněla si na špatné věci, které udělala jako dítě, a uvědomila si, že potřebuje hledat odpuštění od těch, kterým ublížila. Cítila se velmi špatně; ale teď ví, co pokání znamená.

(pp. Tento úryvek trefně popisuje negativní pocity, které Dowie vyvolával i ve věřících již obrácených lidech. Tím že čtenáři naslouchali falešnému a podvrženému evangeliu Johna A. Dowieho se stalo to, že dokonce začali přemýšlet o velmi dávné minulosti a začali mít pochybnosti o svém spasení a výčitky i z toho co už Bůh dávno odpustil poté co jsme uvěřili a přijali Krista jako Pána a spasitele. Co to ve skutečnosti ukazuje o člověku je nežádoucí introspekce, kdy satan přichází ve formě žalobce a obviňuje věřícího z různých dávných přešlapů, o kterých Bůh už dávno nepřemýšlí, protože "je zahodil do moře a nikdy na ně už nevzpomene".  pp.) 

Šli jsme do našeho pokoje a celou věc přednesli našemu Nebeskému Otci v modlitbě, a ona vstala mnohem utěšenější. Napsala těmto různým osobám, žádajíc o odpuštění. Ti, od kterých se ozvalo, ji odpuštění volně udělili. (pp. Zde již není spasení závislé na Boží milosti, ale na jejich skutcích a na skutcích třetích stran. pp.) 

Děkujeme vám za vaše modlitby za naši malou holčičku, která je zdravá a zůstává zdravá. Díky Pánu. 

Dopis z Japonska

Když jsem psal, upoutala mě komunikace z Japonska, ve které autor napsal:

"Moc díky za LISTY UZDRAVOVÁNÍ. Čteme je moc rádi a předáváme je dál těm, kteří se zajímají o Zion. Jsme pevnými zastánci Božího uzdravování a chceme, aby práce zde v Japonsku šla hlouběji. Bůh vás požehnej. Čtenáři, nebudete se modlit, aby Bůh požehnal autorovi a všem, kdo přinesou evangelium spásy, uzdravení a svatosti do Japonska, Číny a Indie?

Myslíme si, že tyto národy a celý svět mají stejnou potřebu, jak je vyjádřeno v dopise z Jižní Karolíny. Dopis, ze kterého citujeme části, je od misionáře v tomto státě. Píše:

"Potřebujeme Učitele, kteří si netroufají dělat kompromisy s Satanem."

"Zatím jsem spokojena s učením Zionu. Znám mnoho křesťanů, kteří přestali konzumovat vepřové maso. Zdálo se jako bych nikdy nedokázala přimět světlo, aby mě přesvědčilo, že je to pro pohany nečisté, jen když je to dělá nemocnými. Ó, jak chválím Pána za světlo! Před pár lety jsem nikdy neslyšela, že by byla whisky, tabák nebo vepřové maso nečisté pro člověka. Co se týče jídla z vepřového masa, nejedl jsem ho od doby, kdy jsem četl Protest Zionu proti vepřovému masu jako producentu nemocí (angl. Zion's Protest Against Swine's Flesh as a Disease-Producer)." Vidím tolik ovcí bez pastýře. Muži a ženy umírají a jdou do pekla kvůli nedostatku pravdy. Jsem ráda, že Zion je tvrdý na hřích a nečistotu.

Uzdravení ženy s horečkou (Viola Oliver)

"Modlitby a učení Zionu zachránily sestru před smrtí."

Toto píše dáma z Indiany našemu Generálnímu Řediteli: COATESVILLE, IND., 31. července 1890.

"Vážený pane Doktore (pp. Dowie nebyl doktor, ani lékař, titul používal jen aby dodal důvěryhodnosti svým vystoupením na kterých předstíral uzdravování nemocných. pp.), cítím povinnost napsat a říci Vám, jak jsem Vám vděčná za vaše modlitby a učení. Myslím, že nikdy nedokážu Bohu dostatečně vzdát chválu, kterou si zaslouží. Napsala jsem vám před krátkou dobou ohledně stavu mé sestry, která ležela na smrtelné posteli s problémem týkajícím se mozku. Byla v bezvědomí a měla vysokou horečku po celé týdny. Doktor zkoušel všechny prostředky, jak ji zastavit, ale selhal; a když jsme vám napsali, abyste se za ni modlil, vylévali jsme na její hlavu od dvou do šesti galonů studené vody každou půlhodinu. Ležela tři dny a noci a nikdy neotevřela oči ani se téměř nepohnula. Mohla si vzít jen trochu vývaru. Dostala jsem od vás dopis, ve kterém mi radíte, abych přestala s veškerým vyléváním, obklady a léky a důvěřovala pouze Bohu. To jsem taky učinila, a horečka se okamžitě zastavila. Od té doby se jí daří stále lépe. Teď může celý den sedět na houpacím křesle a jít do jídelny na pravidelné jídlo. Sní tři řádné jídla denně a mohla by sníst více. Začíná mluvit a říkat si o vše na co má chuť. Před tím několik týdnů nemluvila. Získala na síle a ma váze a je ji mnohem lépe ve všech směrech, kromě toho, že má nohy stažené a kolena ztuhlá. 

Důvěřuji Bohu, že ji učiní zase celou a věřím, že tak učiní. Modlím se, aby mi otevřel cestu, abych s ní mohla přijít do Zionu, kde věřím, že bude zcela uzdravena.

Posílám svůj dar pro Misi Literatury Zionu a modlím se, aby Bůh udělal LISTY UZDRAVOVÁNÍ takovým požehnáním pro každého, kdo je čte, jako to bylo pro mě. Děkuji Bohu každý den, protože nemohu slovy vyjádřit jak dobře mi to udělalo. Je pro mě cennější než maso a chléb.

Nikdy jsem nevěděla, jak být křesťanem a jak důvěřovat Bohu, dokud jsem nečetla LISTY UZDRAVOVÁNÍ. Půjčuji noviny a posílám je všem, komu mohu. Bible je pro mě nyní novou a zajímavou knihou. Kdyby nebylo vašich modliteb a výuky, kterou jsem dostala v LISTECH UZDRAVOVÁNÍ, věřím, že by moje sestra zemřela. Ať Bůh požehná a posilní vás. Za vaši velkolepou a slavnou práci a každého pracovníka v Zionu je moje modlitba. S láskou v Kristu Ježíši, VIOLA OLIVER.

(pp. Je třeba upozornit, že nevíme, zda se Dowie skutečně modlil za ty kdo mu poslali peníze. Z dobového tisku, podle novinářů, kteří sledovali jeho počínání víme, že odmítal novináře a nesnášel je, protože vynášeli mrtvé z jeho domu. Když však byl načapán jak vytahuje peníze z obálek, bylo zjevné že třídí obálky na ty kdo platili a ty co nezaplatili, ale ty co neplatili nečetl. Dowie miloval peníze a to pro něj byla motivace. Měl by důvod se modlit za ty, kdo posílají tučné peníze do Zionu, protože tím podporovali jeho podnikatelské projekty. Listy uzdravování byly prostředkem, kterým propagoval své podnikatelské dílo a získával tak prostředky přinejmenším na reklamu a šíření Listů uzdravování do vzdálených končin země... Jako podnikatel, kazatel a správce Zionu byl Dowie velmi časově vytížen, neměl čas na odpočinek. Je nepravděpodobné, že by se modlil za každý jeden dopis. Samotné uzdravení tedy nemuselo být výsledkem Dowieho modliteb, ale je dalekovíce pravděpodobnější, že uzdravení byl výsledek projevené důvěry v Boha a Boží milosti, případně zastavením nevhodného lékařem doporučeného postupu než že by za tím stála modlitba Johna Dowieho. pp.)

"Co děláte k naplnění příkazu našeho Pána: 'Jděte do celého světa a kažte evangelium každému stvoření'?"

(pp. Kázat není to samé jako svědčit; v tomto případě autorka textu nekázala, ale svědčila; kázání by vyžadovalo vzdělání v oboru. Samotná otázka je zavádějící, protože velké vyslání bylo v Ježíšově době určeno konkrétním učedníkům, kteří přímo získali zaškolení od Ježíše přímo na daném místě.  pp.)

Existuje mnoho lidí připravených vstoupit do Království Božího, pokud by jim jen byla ukázána cesta. 

(pp. Čtete mezi řádky: I křesťané potřebují slyšet toto jiné evangelium, protože ti kdo káží něco jiného než my nejsou a nemůžou být spaseni; nikdo dělají kdo dělá kompromis se světem a se satanem nemůže být spasen. Je to extrémismus, ten nejradikálnější fanatismus, jaký byl právě na počátku pentekostálního hnutí od roku 1896 do 1907 v čase kdy vycházely Listy uzdravování.  pp.) 

Příkaz je "sázet u všech vod." Setba přenechává své semeno Pánu žně, který jediný může říci, které vyroste. Někdy semeno leží dlouho pohřbeno, aby vzkvétalo po bouřích, hrubém větru, rosách a slunečním svitu, které na ně padají. Naší rolí je zasít. Je to Bůh kdo dává vzrůst. Nebuďme unaveni v činění dobrého; neboť v příhodný čas žneme, jestliže neochabujeme. 

Vystřihněte a vypište následující formulář a zašlete nám ho spolu s vaším příspěvkem:

Chci se stát členem mise Zion pro volnou distribuci literatury a bude-li Bůh chtít, přispěju částkou - Mark 16:15.

Literatura Zionu rozeslaná z volného distrubučního fondu, zajištěna hostiteli Zionu a přáteli Zionu. 

Zpráva pro týden končící 12. srpna 1899.
2500 rolí do Spojených států.
1200 rolí do Anglie a Skotska.
475 rolí do hotelů ve Švýcarsku, Itálii a Francii.
334 rolí do Japonska.
152 rolí do Indie.
48 rolí do Číny.

Celkový počet rolí za týden: 4709.

Distribuce časopisu po rolích

Pokud se jedná o distribuci časopisu "Listy Uzdravování" ve formě rolí, pravděpodobně se jedná o počet vydání, které byly tištěny a distribuovány. Pokud předpokládáme, že každé vydání mělo průměrně 20 stran, pak bychom mohli odhadnout počet kusů následujícím způsobem:

Předpokládejme, že jedna role obsahuje určité množství časopisů, například 100 kusů. Poté, pokud bylo distribuováno 2500 "rolí" do Spojených států, můžeme odhadnout celkový počet distribuovaných vydání.

Pokud každá role obsahovala 100 kusů a bylo jich distribuováno 2500, pak by to znamenalo celkem 250,000 vydání časopisu "Listy Uzdravování" pouze do Spojených států.

Tento odhad vychází z předpokladu, že každá role obsahuje určité množství časopisů a že se počet distribuovaných vydání může lišit v závislosti na velikosti role a potřebách distribuce.

Kliknutím zvětšete.
Náhled v plné velikosti získáte tak, že
přetáhnete již zvětšený obrázek
do okna prohlížeče.
 
 

 

 

DŮLEŽITÉ INFORMACE K HISTORII CHARISMATICKÉHO A PENTEKOSTÁLNÍHO HNUTÍ K POCHOPENÍ KONTEXTU UČENÍ J. A. DOWIEHO A ZIONU!

Výše uvedené poznámky překladatele (tj. autor moudrost.blogspot.com) se zaměřují na historický kontext a osobnosti spojené s pentekostálním hnutím, zejména Dowie, Parham a Seymour, a také na propojení které sahá až do moderního hnutí víry. Zde jsou ověřené informace k této části:

  1. Zion všude vyzýval lidi k pokání a uvěření plnému evangeliu spásy, uzdravení a svatosti. Toto tvrzení odráží zásady Zionu a jeho misijního poselství, které zahrnuje výzvu k pokání, víře v plné evangelium a očekávání uzdravení a svatosti.

Historický kontext a osobnosti:

  • Charles Fox Parham: Americký kazatel a jeden z předních představitelů prvopočátečního pentekostalismu. Je známý svými biblickými studiemi a hledáním zkušenosti se svatým Duchem, což vedlo k počátku hnutí hovořících jazyků.

  • William J. Seymour: Afričko-americký kazatel, který sehrál klíčovou roli v rané historii pentekostalismu. Byl vedoucím Azusa Street Mission v Los Angeles, kde se konaly revivály, na kterých bylo hlášeno vyplnění Duchem Svatým a hovoření jazyky.

  • Moderní hnutí víry: Také známé jako "slovo víry" nebo "teologie prosperity", toto hnutí zdůrazňuje moc pozitivního vyznání, uzdravení a bohatství pro věřící. Jeho vznik je často spojován s kazatelem E. W. Kenyonem a dále rozvíjeno osobnostmi jako Kenneth Hagin a Kenneth Copeland.


Věta "Zion všude vyzývá lidi k pokání a uvěření plnému evangeliu spásy, uzdravení a svatosti." je v souladu s duchem učení a misijního poselství Zionu, který zdůrazňuje potřebu pokání, víry a očekávání uzdravení a svatosti v životě věřících. Ovšem pokání je chápáno jinak než je u zdravého evangelia a je založeno na potřebě skutků na prvním místě, rozměr Boží milosti je v procesu spasení zásadně vypuštěn.

Podle víry některých z těchto hnutí, zejména Zionu a později prvopočátečního pentekostalismu, bylo uzdravení považováno za nedílnou součást spasení. V tom důsledku se toto učení muselo dostat z charismatického pentekostalismu i do letničního učení. Termín "plné evangelium spásy" často zahrnuje víru v uzdravení, spolu s dalšími aspekty, jako je odpuštění hříchů a věčný život.

Dowie a jeho hnutí učili, že uzdravení těla bylo součástí Božího plánu spásy pro člověka a proto pokud člověk nedosáhl uzdravení, mohl to být považováno za selhání víry nebo nedostatek důvěry v Boží moc uzdravení. Podobně, Parham a prvopočáteční pentekostální křesťané zdůrazňovali důležitost uzdravení jako projev Božího působení a prokázání víry v Krista jako Uzdravitele. Kromě toho Charles F. Parham přidal do učení potřebu křtu Duchem Svatým, který se projevoval především mluvou v neznámých jazycích a dále neobvyklými projevy jako třes těla, záškuby těla, skákání, křičení nebo padání na zem v Boží přítomnosti, válení se po zemi apod. Toto bylo později ještě více patrné na setkáních na tzv. oživení na Azuza street, které pořádal Willam J Seymour. Tomu se tyto setkání nakonec zcela vymkly a nadále už nedokázal kontrolovat vývoj hnutí, které přitahovalo okultisty a čaroděje.

* * *

Přesné citace klíčových pasáží v angličtině:

Zion teaches Repentance as the first step towards the Kingdom of God, Zion teaches that people cannot believe the

Gospel until they have repented of their sins and brought forth fruits meet for Repentance, by making restitution, so far as they are able, when they have injured others. Zion teaches that this must be done before people will be able to accept Christ as the Healer of the body.

Zion is calling people everywhere to repent and believe the Full Gospel of Salvation, Healing and Holiness.

Ze str. 827 Leaves of Healing.

Žádné komentáře:

Okomentovat