neděle 4. února 2024

J. A. Dowie - Listy uzdravování: Dbejte na to jak posloucháte. Poslouchejte ho.

Úvod

Historický záznam a překlad z listů uzdravování. Překlad a oprava původního textu zabralo množství času (celkem cca 14 stránek bude zveřejněno v několika vydáních). Pokud shledáte článek přínosným, prosím oceňte mou práci malým příspěvkem cca 200 kč nebo víc na můj účet. Nejsem placeným pracovníkem církve, ani žádné akademické instituce. Jsem technologicky omezen a příspěvek jde na udržení techniky v chodu. Číslo mého účtu: 2901588648 / 2010 (přidejte zprávu: příspěvek na techniku - výzkum historie pentekostálního hnutí)
 
Dnes ze str. 837-838 tj. asi 12-13. stránka ve vydání z roku 08/19/1899.

Prosím mějte na paměti, že je to text z propagandistického časopisu, ve kterém ne vše co se podává vnějšímu světu musí být pravda. Je to produkt, který se prodává mimo prostředí kultu, který izoloval členy sekty od vnějšího světa a učinil členy Zion City závislými finančně, psychicky i sociálně. Málo kdo mohl tento kult zvládnout opustit. V čem spočívala problematika Dowieho učení se dozvíte z dalších dílů.

DBEJTE NA TO JAK POSLOUCHÁTE. POSLOUCHEJTE HO.
 
INVOKACE. 
 
Ať jsou slova mých úst a rozjímání mého srdce v Tvých očích přijatelné a prospěšné tomuto lidu, ó Pane, má Síle a můj Vykupiteli.
 
Sedmnáctou kapitolu evangelia podle sv. Matouše jsem velmi, velmi měl na mysli a chtěl bych vám pouze poskytnout text v pátém verši a poté vám jej několika slovy doporučit k zvážení.
 
TEXT.
Dokud ještě mluvil, hle, zastínilo je jasný mrak: a hle, hlas z mraku, řka: Tohle je Můj milovaný Syn, v němž mám zalíbení; poslouchejte Ho.
 
Jediná věc, kterou vám chci předložit v několika slovech, které musím pronést, je toto: Dávejte pozor, jak slyšíte.
 

Jsem hluboce přesvědčen, že cvičení smyslů: vidění, slyšení, čich, hmat a ochutnávání, pokud ve vedení těchto smyslů není neustále přítomna žádná řídící a řídící síla, tak vás pokaždé přivede k ďáblu. Existuje mnoho věcí, na které byste se neměli dívat, chcete-li zůstat čistí.


Existuje mnoho věcí, které byste neměli ochutnat, chcete-li zůstat čistí.
Existuje mnoho věcí, kterých byste se neměli dotýkat, chcete-li zůstat čistí.
Existuje mnoho věcí, na které byste neměli čichat, chcete-li zůstat čistí.
A existuje mnoho věcí, které byste neměli slyšet, chcete-li zůstat čistí.
Dbejte na to, jak slyšíte.

Ten, kdo má uši k slyšení, ať slyší, co Duch říká církvím. (Poznámka J. A. Dowie neuvádí žádné odkazy, ale na začátku tohoto vydání Listů uzdravování uvedl že čte z knihy Zjevení, ale to se nejspíš týkalo jiné bohoslužby... Toto je citace z: Zjevení Janovo, 2:7,11,17,29 a 3:6,13,22 - tam jsou vzkazy adresované sedmi církvím v Malé Asii a zdůrazňuje potřebu poslouchat a naslouchat Duchu; ovšem není tam tato interpretace, že bychom měli jakkoliv omezovat své smysly. Kristus zdůrazňuje spíše důležitost poslouchání Duchovního hlasu než omezování či ovládání smyslů. Je to o spirituálním naslouchání a chápání Božího poselství. Interpretace této věty by neměla vést k omezování smyslů, ale k otevřenosti a citlivosti k Duchu. Konec poznámky překladu - dále už jen pp.)
 
Váš jediný velký cíl v životě, pokud ho správně chápete, je umožnit, aby duchovní smysl, který je za každým fyzickým smyslem, byl tak řízen Bohem, že každý z těchto fyzických smyslů bude používán správně; že budou řízeny rozumem, vírou; láskou a ne chtíčem; moudrostí a ne hloupostí.

Máte tak málo času, že si nemůžete dovolit plýtvat posloucháním hloupých řečí, čtením hloupých knih, sledováním hloupých podívaných; spektakulárních exhibicí hlouposti.

 
(pp: Pozor, nabádání k izolaci od čtení jiných knih nebo rozšiřování obzoru bývá velmi nebezpečnou praktikou sekt a kultů. Je to pro ně pojistka, jak se ujistit, že posluchači se nebudou vzdělávat a nebudou dbát například na varování jdoucí z jiné církve nebo od kazatelů, kteří mají hlubší znalost a kontextu. Čtenář asi nevnímá atmosféru zfanatizovaného davu, který vnímavě naslouchá kazateli a nekriticky přijímá každé slovo jako sugesci. Viz "Máte tak málo času". J. A. Dowie byl odborník na práci s myslí, sugesci a manipulaci obecenstva. Existuje jeho soukromá korespondence, která dokládá co vše četl na toto téma. konec pp.)

Máte tak málo času, že si nemůžete dovolit ochutnat věc, která je příjemná na ochutnání, ale bude vám škodlivá.

Nemůžete si to dovolit. Musíte udržovat své tělo na tak vysoké úrovni zdraví, pokud jste pravým křesťanem, že si nemůžete dovolit hrát žádné žerty s vaším trávením. Pokud to uděláte, dostanete se do rukou ďábla tímto způsobem.
(Poznámka překladu: Dowie zde pravděpodobně navazuje na předchozí učení o tom jak jsou škodlivé léky. Dowie nabádal vyhýbat se lékařům, více se dozvíte z dalších dílů. Pokračujeme na str. 837, 2. sl. konec pp.) 
 

Ďábel může pronikout skrze smysl čichu.

Nemůžete si dovolit cítit příšerný výlev pekla, který ucítíte, když vstoupíte do určitých asociací, jako jsou divadla, plesy, koncerty.

(pp: Pravděpodobně už cítíte z Dowieho učení extrémní legalismus. Legalismus je přístup, který kladl velký důraz na striktní dodržování určitých zákonů. Dowie původně působil jako metodistický kazatel, ale postupem času se jeho teologické názory výrazně odlišily. Jeho přesvědčení o oddělení od hříchu a důraz na osobní svatost vedly k vybudování města Zion v Illinoisu. Jeho náboženské učení, inspirované učením Ch. G. Finneyho, zdůrazňovalo striktní dodržování morálních norem a odmítání světského života, což reflektovalo legalistický přístup k duchovnímu životu. Ch. G. Finney svatost chápal tak, že ne Bůh je ten kdo ze své milosti věřícího posvěcuje, ale že člověk svými skutky se k Bohu může přiblížit, ale nejprve se musí oddělit od hříchu... což naznačuje vlastní skutky, místo milost Boží. konec pp.) 
 
Říkáte: "Oh! Na tom nezáleží." Ale jen si vdechujete nemoc nosem. Nemoc se nenachází v nejhnusněji vypadající společnosti, ale tam, kde je ohavná nemoc prozatím zakryta pačuli nevěstky; sladce vonící esencí, která byla prostě bohatě použita k potlačení chorobného zápachu jejího těla, jehož Dům je bránou do pekla.
 
Včera na mém setkání v Grand Rapids povstala nevěstka a s očima plnýma slz volala k Bohu o milost. Když jsem k ní mluvil, vůně silné esence, pačuli nevěstky, mi udělala bokem. Ale díky bohu, než jsem včera večer opustil Grand Rapids, poslal jsem pro její kufr: a evangelista Stevens s ní a my jsme ji vzali z rukou harpyjí, které ji držely. Nyní je bezpečně v Zion Home of Hope. Její ošetřovatelé věděli, že se jí budou muset vzdát, a nedali moc najevo, aby si lhali. Kéž jí Bůh žehná, (Amen.) Kéž nám Bůh pomůže poslat ji zpět k té matce se zlomeným srdcem dole v Georgii.
 
Ale jak říkám, musíte se starat o to, co vnímáte nosem.

Přátelé, víme, a vy také víte, že toto slovo Boží vyslovené z nebe, "Poslouchejte Ho," je příkaz, který každý křesťan, který je pravým křesťanem, (jak jinak než) s potěšením poslouchá.
 
Přeji si, milovaní, abyste si to pamatovali, a říkám to jasně: Co proroci napsali, je dobré - díky Bohu za to. Co napsal Mojžíš, je velmi úžasné na mnoha místech. Co napsali apoštolové, je dobré.

Ale, přátelé, kdyby tu stáli všichni proroci, a všichni apoštolové, a všichni křesťanští filozofové, a všichni křesťanští hymnografové všech věků, a Ježíš byl uprostřed, koho byste chtěli slyšet?

Hlasy - "JEŽÍŠE."
Dr. Dowie - "Poslouchejte Ho."
 
Doporučuji vašemu studiu Evangelia, Skutky a Zjevení Janovo
Tyto historické knihy, ve kterých je sám Kristus mluvčím a aktérem, ve kterých Kristus je vykonavatel skutků; jsou knihy Bible, které chci, aby si Sión zvláště a neustále studoval.
Nikdy byste neměli nechat své studium Starého zákona, aby bránilo vašemu stálému studiu Nového. Měli byste číst zejména Evangelia znovu a znovu a znovu. Čtěte je s dětmi, dokud se děti neučí každodenně sledovat v myšlenkách stopy Ježíše, a dokud nejsou jejich myšlenky znovu a znovu naplněny scénami, ve kterých Syn Boží v hmotné podobě žil, pohyboval se, mluvil a hovořil.
Pak budou vyrůstat s Kristem jako živoucí osobností.
"Poslouchejte Ho."

Byl jsem zasažen, když jsem se nedávno díval na malou sbírku knih, mnoho z nich od velmi dobrých spisovatelů, které máme v našem letním domě. Některé z nich jsou velmi schopné, nedávné práce, kterým jsem se věnoval. Jednoho rána jsem se podíval na tu konkrétní knihovnu, a nechtěl jsem v ní nic. Vyšel jsem ven a podíval se na krásnou scénu, a nic jsem v ní nechtěl. Vrátil jsem se dovnitř a slyšel jsem rozhovor těch, které miluji, ale nechtěl jsem slyšet jak se kdo baví. Odešel jsem do své kanceláře nebo do studia, a zavřel jsem dveře a řekl: "Chci slyšet Tebe." Nechtěl jsem číst; nechtěl jsem se modlit; nechtěl jsem zpívat; nechtěl jsem mluvit; nechtěl jsem vidět krásy přírody; nechtěl jsem se dívat na květiny. Mé srdce toužilo slyšet jeho.
 
Usedl jsem a řekl jsem si: "Budu poslouchat, co říká Pán Bůh," a slyšel jsem to. Slyšel jsem Ho,protože jsem uzavřel každou cestu smyslů a otevřel každou cestu ducha.❓ Slyšel jsem Hlas Boha. Pokud někdy chcete slyšet Boha, uzavřete každou cestu smyslů, otevřete každou cestu ducha; buďte zticha a slyšte, co mluví Pán Bůh.
(pp. V BIBLI A ZEJMÉNA V PROROCÍCH SE NIC TAKOVÉHO NEPÍŠE. ANI JEŽÍŠ NIC TAKOVÉHO NEŘÍKÁ, ZATÍMCO TOTO ŘÍKAJÍ BUDDHISTÉ A HINDUISTÉ, KTEŘÍ PRAKTIKUJÍ SPECIÁLNÍ MEDITAČNÍ CVIČENÍ, KTERÉ MÁ ZA CÍL POTLAČIT SMYSLY. OSTATNĚ PŘED DOWIEM EXISTOVALY METAFYZICKÉ KULTY, KTERÉ UČILY PODOBNÉ VĚCI A PAK POZDĚJI TO VYUČOVAL EW KENYON - považován za zakladatele hnutí víry. Vidím určitou paralelu mezi Dowieho učením o potlačení smyslů a učením E.W. Kenyona, který také diskutoval o smyslech a nadsmyslovém poznání. Oba tito kazatelé zdůrazňovali důležitost nadsmyslového poznání a duchovního uvědomění nad hmotným světem. Kenyon se zabýval myšlenkou, že víra může ovlivnit hmotný svět a život v souladu s Boží vůlí. Podobně Dowie zdůrazňoval duchovní sílu a uzdravující moc Boží. Oba se také zabývali aspekty lidského těla a mysli, přičemž Kenyon se zaměřoval na oblast víry a vyznání slov, zatímco Dowie zdůrazňoval oddělení od hříchu a očištění mysli a těla, ale vyznání víry pomocí slov bylo taktéž součástí jeho učení, viz další díly. pp.)
"Poslouchejte Ho."

* * *
Každý, kdo touží slyšet Boha, vstaňte. (Zdá se, že všichni povstali.)
(pp. Dowie tento způsob manipulace používal běžně. Zde se nejedná o výzvu typu jak to dělal John Wesley, výzva k oltáři, ale výzva k davu. Všichni musí vstát ať už d Dowiem souhlasili nebo ne. Jinak by to bylo považováno za nezdvořilé případně by se jedinec pocítil tlak a opovržení svým okolím - nikdo přece nechce vypadat jako "ten co nechce poslouchat Boha" - ďáblův syn. Takže co tu máme? V angličtině je použito slovo hear, nikoliv obey. Ale význam hebrejského slova šema' čili doslova slyš, znamená právě obey: čili čiň to co ti bylo řečeno. Ježíšův požadavek slyšení hlasu tedy není v nadpřirozené schopnosti slyšet Boží hlas, jak Dowie přesvědčil publikum, ale činit jeho vůli. Zajímavé je že tato mylná interpretace o nadpřirozeném slyšení Božího hlasu zůstává v pentekostálních hnutích až dodnes. A co bylo to co Dowie slyšel? No, že je Bohem povolaný Elijáš, později: Mesiáš. Takže ano, ačkoliv nesouhlasíte s Dowieho interpretací slyšení nadpřirozeného Božího hlasu, přestu musíte povstat. To je síla davu. Dowie moc dobře věděl, že oni ti jednotlivci co nesouhlasí nemají na výběr, protože jeho řečnická moc se vyrovnala charismatické moci Adolfa Hitlera, který podobně jako Dowie ovládal tisíce posluchačů. Zákonictví a krutost kultu Zion City však na rozdíl od Hitlera zůstává skryta vnějšímu světu. pp.)
Modlete se.


MODLITBA ZAO POSVĚCENÍ.
 
Můj Bože a Otče, dej mi svého Svatého Ducha pro Ježíšův život, abych nejen poznal a ochutnal a cítil a slyšel a poznal nejen Tvou pravdu, ale Tebe samotného; abych se v kontaktu s Tebou dostal ke síle, milosti, síle, kterou potřebuji k životu svatému. Odpusť mi mé hříchy. Dej mi sílu změnit svůj život, abych předešel tváři s dokonalejším srdcem, a byl vykoupen od každé nečistoty ducha, duše nebo těla, pro Ježíšův život. Amen.
(Všichni opakují modlitbu; větu po větě, po Dr. Dowiem.)
Poté, co byla zazpívána Doxologie, setkání bylo uzavřeno Dr. Dowiem, který pronesl následující

POŽEHNÁNÍ.
 
Milovaní, vyvarujte se všeho, co vypadá jako zlo, a nechť vás sám Bůh, Bůh pokoje, posvětí celé, a prosím Boha, aby vaše celé Duch, Duše a Tělo byly zachovány vcelku bez viny do příchodu našeho Pána Ježíše Krista; věrný je ten, který vás povolal, který to také učiní; milost našeho Pána Ježíše, láska Boha, našeho Otce, společenství Svatého Ducha, našeho Pohodlí a Průvodce; jeden věčný Bůh, zůstaňte v tobě, požehnejte vás a ochraňujte vás i celý Izrael Boží všude, navždy. Amen. (Tes. 5:22-24 pp.)

Žádné komentáře:

Okomentovat