pondělí 20. ledna 2025

Daniel long varuje před teologií snu a osudu

Jensen Franklin: Citace v angličtině (opravená pro čitelnost):

Jensen Franklin says we’re supposed to be looking for—I'm preaching on a dream that drives you, a dream that drives you.

Genesis 37 and verse 5:
Now Joseph had a dream, and he told it to his brothers, and they hated him even more.

Verse 19:
And they said one to another, “Look, this dreamer is coming.”

Joseph was 17 years old when God gave him a world-changing dream. God has a dream for every person under the sound of my voice—those of you streaming live, wherever you are all over the world, God has a dream for your life.

Sometimes we think if we're not a rich Richard Branson, who started Virgin Airlines, or Steve Jobs, or Bill Gates, or Dr. Martin Luther King, that if it's not some massive, huge dream, then our dream doesn't matter to God. But the dream that you have for a business, for a college education, for your children, or maybe you're a housewife, and you're pouring your life into your child, and your dream is that your child would be great—that's a good, godly dream.

And God cares about your dream.

As a matter of fact, if God wants to bless you, he gives you light. The Bible said God is light. And when God wants to bless you, he’ll give you light.

See, what that means is, when I say a dream, it means you can see it. God just turns on the light, and suddenly you see who you could be, what you could do, and it inspires you and fires you up. If God wants to judge you, he doesn’t have to kill you—he can just turn out the light.

And suddenly you're in darkness, and you don’t know where you’re going with your life. You don’t know what you’re doing, and you’re confused. One of the greatest blessings that can come to your life is when God turns on the light, and you see it.

(POZN. VŠIMNĚTE SI ŽE J. FRANKLIN VŮBEC NEROZLIŠUJE MEZI VŮLÍ BOŽÍ A VŮLÍ SVĚTA. PODLE NĚJ VŠECHNY SNY JSOU TEDY OD BOHA, SNAD KROMĚ TĚCH, KTERÉ BY VYLOŽENĚ ODRÁŽELI JEDNOZNAČNĚ IDENTIFIKOVATELNÉ HŘÍCHY JAKO DAVIDŮV SEN PO ŽENĚ JEHO SOUSEDA?)

I saw myself preaching. I saw it. I saw myself pastoring. I saw it.

And when God shows it to you, it’s a powerful thing, and it starts with him turning on the light, and you get a dream.

People who are leaders always have a great dream.


Jensen Franklin - česky:

Jensen Franklin říká, že bychom měli hledat—kázal jsem o snu, který vás pohání, o snu, který vás žene kupředu.

Genesis 37, verš 5:
Josef měl sen a řekl ho svým bratrům, a oni ho nenáviděli ještě víc.

Verš 19:
A řekli si navzájem: „Podívejte, ten snílek přichází.“

Josefovi bylo 17 let, když mu Bůh dal sen, který změnil svět. Bůh má sen pro každého člověka, kdo slyší můj hlas—pro vás, kdo se díváte živě, ať jste kdekoli na světě, Bůh má sen pro váš život.

Někdy si myslíme, že pokud nejsme bohatí jako Richard Branson, který založil Virgin Airlines, nebo Steve Jobs, nebo Bill Gates, nebo Dr. Martin Luther King, tak pokud nemáme nějaký obrovský a významný sen, pak Bohu na našem snu nezáleží.

Ale sen, který máte o podnikání, o vysokoškolském vzdělání, o svých dětech, nebo možná jste žena v domácnosti, která věnuje svůj život svému dítěti, a vaším snem je, aby vaše dítě bylo skvělé—takový sen je dobrý, bohabojný sen.

A Bohu na vašem snu záleží.

Ve skutečnosti, pokud vás Bůh chce požehnat, dá vám světlo. Bible říká, že Bůh je světlo. A když vás chce požehnat, dá vám světlo.

Chápete, co to znamená? Když říkám „sen“, znamená to, že to dokážete vidět. Bůh prostě rozsvítí světlo a najednou vidíte, kým byste mohli být, co byste mohli dělat, a to vás inspiruje a nabíjí energií. Když vás Bůh chce soudit, nemusí vás zabít—prostě jen zhasne světlo.

A najednou jste v temnotě, nevíte, kam směřujete se svým životem. Nevíte, co děláte, a jste zmatení. Jedno z největších požehnání, které do vašeho života může přijít, je, když Bůh rozsvítí světlo a vy to uvidíte.

(POZN. FRANKLIN NEROZLIŠUJE MEZI VŮLÍ BOŽÍ A VŮLÍ SVĚTA. PODLE NĚJ VŠECHNY SNY JSOU TEDY OD BOHA... NAVÍC LZE Z JEHO UČENÍ DEDUKOVAT, ŽE KDO NEMÁ SNY, NEPOZNAL BOHA A NENÍ SPASEN - učení připomíná hnutí víry nebo Novou apoštolskou reformaci - bez toho aniž bychom zde měli možnost potvrdit přítomnost prorockých a apoštolských autorit v jeho církvi.)

Viděl jsem sám sebe kázat. Viděl jsem to. Viděl jsem sám sebe jako pastora. Viděl jsem to.

A když vám to Bůh ukáže, je to mocná věc, která začíná tím, že rozsvítí světlo, a vy dostanete sen.

Lidé, kteří jsou vůdci, vždy mají velký sen.


 

Jensen Franklin učí, že každý křesťan má od Boha daný sen, který by měl být hnací silou jeho života. Z toho musí být spasení křesťané, kteří momentálně prochází krizí, pochybnostmi nebo poklesem víry velmi zmatení. Je to nebezpeční učení, které může křesťana přivést k vyhoření, depresím, pochybnostem o své identitě v Kristu nebo o svém spasení! Ve výsledku může člověk přivést k odpadnutí od víry, zahořknutí. Takový člověk se po setkání s podobným heretickým učením může dostat zpět na cestu světa.


Jádro heretického učení začíná citací Jensena Franklina, kde učí, že každý křesťan má od Boha daný sen, který by měl být hnací silou jeho života.

Tento výklad je postaven na příběhu o Josefovi v Genesis 37, přičemž Franklin (a další kazatelé této teologie) mylně interpretují tento popisný text jako normativní model pro život všech křesťanů. Zatímco Franklin tvrdí, že Josefův sen má inspirovat k hledání osobního Božího snu, Long upozorňuje, že tento příběh není o jednotlivcích a jejich snech, ale o Božím plánu spásy a Josef jako typologie Krista.

Shrnutí:

  • Jensen Franklin učí, že Bůh má „sen“ pro každého člověka, což se má stát jeho životním cílem.
  • Text v Genesis 37 však není o osobních snech, ale o Božím plánu spásy (Josef jako typ Krista).
  • Long kritizuje tento přístup jako součást „teologie břemene“ (burden theology), která přehnaně zdůrazňuje význam nalezení „velkého snu“, na úkor jednoduchého věrného života v každodenním povolání, jako je rodičovství nebo běžná zaměstnání.

* * *

Heretické učení Ricka Warrena

Citace v angličtině (opravená pro čitelnost):

Is the dream God has given you—that’s phase one. Now, if you don’t have a dream, you need to start praying because God has a dream for your life.

You just need to key into it. You say, “God, give me your dream.” You don’t make up your own dream; you pray and say, “God, what is your dream for my life?”

If you don’t have God’s dream for your life, friend, you’re not really living—you’re just existing. God didn’t plan that for your life. He wants you to live the full life of abundance that he intended for you, and that means fulfilling the purpose you were created for.

You let the size of your God determine the size of your goal. And if you have a big God, you better have some big goals, because God doesn’t give you puny dreams.

If a dream is from God, how do you know it’s from God? It’s so big you’re bound to fail unless God bails you out. The dream will be so big you are guaranteed failure unless you totally depend on God to see it happen. It’s just outrageously enormous. It’s a big dream from a big God.

The wrong question is “Can I do it?” The right question is “Who do we think God is?” Let the size of your God determine the size of your goal.

Now listen: when God gives you a dream, and it’s a dream that other people are afraid to attempt, afraid to accomplish, or afraid to even step out and try—if you take that dream and you go forth, you will be misjudged, you will be maligned, you will be misinterpreted, and you will be misunderstood.

That is the giant of disapproval, and you have to decide what matters more to you: the approval of other people or the approval of God.


Překlad do češtiny:

Je to sen, který vám Bůh dal—toto je první fáze. Pokud žádný sen nemáte, musíte se začít modlit, protože Bůh má pro váš život sen.

Jen se na něj musíte napojit. Řekněte: „Bože, dej mi svůj sen.“ Nevymýšlejte si vlastní sen; modlete se a řekněte: „Bože, jaký je tvůj sen pro můj život?“

Pokud nemáte Boží sen pro svůj život, příteli, doopravdy nežijete—jen přežíváte. Bůh to pro váš život neplánoval. Chce, abyste žili plnohodnotný život hojnosti, který pro vás zamýšlel, a to znamená naplnit účel, pro který jste byli stvořeni.

Nechte velikost svého Boha určovat velikost vašich cílů. A pokud máte velkého Boha, měli byste mít velké cíle, protože Bůh vám nedává ubohé sny.

Pokud je sen od Boha, jak poznáte, že je od Boha? Je tak velký, že jste odsouzeni k neúspěchu, pokud vás Bůh nezachrání. Sen bude tak velký, že máte zaručený neúspěch, pokud nebudete naprosto závislí na Bohu, aby se to stalo. Je to prostě nesmírně obrovské. Je to velký sen od velkého Boha.

Špatná otázka zní: „Dokážu to?“ Správná otázka je: „Kým si myslíme, že Bůh je?“ Nechte velikost svého Boha určovat velikost vašich cílů.

A teď poslouchejte: když vám Bůh dá sen, a je to sen, který se jiní lidé bojí pokusit uskutečnit, bojí se ho dosáhnout, nebo se dokonce bojí udělat první krok—a vy ten sen vezmete a půjdete dál, budete špatně pochopeni, budete očerňováni, budete dezinterpretováni a budete nepochopeni.

To je obr nesouhlasu, a vy se musíte rozhodnout, co je pro vás důležitější: souhlas ostatních lidí nebo souhlas Boha.

https://www.youtube.com/watch?v=h77m_ETgkb8

Shrnutí kritiky Daniela Longa:

Daniel Long reaguje na koncept Božího snu pro jednotlivce tím, že upozorňuje na jeho problematiku z pohledu biblické teologie. Podle něj není prioritou křesťanského života hledání „velkého snu“ od Boha ani naplnění gigantického cíle, který by měl člověk sám objevit. Místo toho Long zdůrazňuje, že Bible již jasně ukazuje, co Bůh od člověka vyžaduje, a to v konkrétních příkazech a praktických pokynech pro život, jak je uvedeno v Písmu, například v listu Efezským 5 a 6.

Klíčové body jeho kritiky:

  1. Biblický důraz na moudrost a život v souladu s Boží vůlí: Long cituje pasáže, které zdůrazňují, že křesťané by měli žít moudře, využívat čas a porozumět Boží vůli. Nepodporuje myšlenku hledání subjektivních vizí nebo snů, ale naopak se zaměřuje na praktická a jasná biblická nařízení.

  2. Naplnění Boží vůle je jasně formulováno v Písmu: Bůh již v Bibli specifikoval, jaký má plán pro lidský život – v manželství, rodinných vztazích, pracovních povinnostech i vztazích mezi lidmi. Long tvrdí, že místo hledání "velkých snů" by se křesťané měli soustředit na plnění těchto předepsaných povinností.

  3. Odmítnutí přehnané individualizace Božího plánu: Kritizuje pastory, kteří povzbuzují věřící k hledání osobních „velkých snů“, čímž podle něj odvádějí pozornost od základních biblických pravd a univerzálních křesťanských povinností.

  4. Význam doktríny povolání (vocation): Long zmiňuje, že doktrína povolání objasňuje, že Boží plán pro jednotlivce je často zakotven v běžném životě a v plnění každodenních povinností, nikoli v hledání mimořádných nebo dramatických vizí.

Daniel Long tak staví svůj pohled na tom, že člověk nepotřebuje objevovat "sen od Boha", ale má žít podle Božích příkazů, které jsou již zjeveny v Písmu.

Poslední heretik

Upravená citace v angličtině:

Please look at my eyes and hear this because if you do, you're going to feel health. Trust me when I say it—you won't know it till you do it. When you start allowing your heart to dream, connecting with your living God who is speaking to you and has wonderful things to tell you, and He has a place in His grand design custom-made for you, you've got to get yourself dreaming again.

So you have an assignment. I want you to go home and at least start a bucket list. Everybody, just get it started. Have some fun things on there, have some meaningful things that would change the world as well.

There are five different types of people in our auditoriums today at all of our churches. There's the first type of person: someone who has no dream. You have none. So, you have no dream, you have no vision for your life. And I'm not trying to be ugly—I'm not really a confrontational type of preacher—but chances are, if there's no dream there, there may be no God inside of you. You may not be connected with the living God.

Let me say it this way: you may not have faith in God. Because Hebrews 11 is very clear—it says that faith, when you have faith, is the substance of things hoped for. As soon as you have faith in your heart and you get close to God, God is going to drop dreams inside of you.

In the early church, when God established His church, the first thing that happened in the outpouring of the church in Acts chapter 2 was the fulfillment of a prophecy—that you're going to dream, and prophesy, and have visions. This is what the church does. Can I hear a better amen, everybody? This is what we do. When we connect with our living God, we dream.


Překlad do češtiny:

Podívejte se mi prosím do očí a slyšte toto, protože pokud to uděláte, pocítíte zdraví. Věřte mi, když to říkám—nepochopíte to, dokud to nezačnete dělat. Když dovolíte svému srdci snít, když se spojíte s živým Bohem, který k vám mluví, má pro vás nádherné věci a místo ve svém velkém plánu vytvořené přímo pro vás, musíte začít znovu snít.

Takže máte úkol. Chci, abyste šli domů a alespoň začali se seznamem přání. Každý, prostě ho začněte. Dejte na něj nějaké zábavné věci, přidejte smysluplné věci, které také změní svět.

Dnes je v našich sálech, ve všech našich církvích, pět různých typů lidí. Prvním typem člověka je ten, kdo nemá žádný sen. Nemáte žádný. Nemáte tedy žádný sen, nemáte žádnou vizi pro svůj život. A nechci být nezdvořilý—nejsem typ kazatele, který by rád vyvolával konfrontace—ale pokud tam žádný sen není, je pravděpodobné, že ve vás není ani žádný Bůh. Nejste spojeni se živým Bohem.

Řeknu to takto: možná nemáte víru v Boha. Protože v Listu Židům 11 je to velmi jasné—říká, že víra, když ji máte, je podstatou věcí, v něž doufáme. Jakmile máte víru ve svém srdci a přiblížíte se k Bohu, Bůh ve vás začne zasévat sny.

V rané církvi, když Bůh ustanovil svou církev, první věc, která se stala při vylití Ducha, bylo naplnění proroctví—že budete snít, prorokovat a mít vize. To je to, co církev dělá. Můžu slyšet lepší "amen", přátelé? To je to, co děláme. Když se spojíme s naším živým Bohem, sníme.

Daniel Long zhodnotil také posledního řečníka

Daniel Long hodnotil řeč posledního heretika velmi kriticky a označil ji za "lež přímo z pekla". Podle něj je představa, že by Bůh vkládal sny do srdcí lidí, nesprávná a neodpovídá biblickému učení. Místo toho zdůrazňuje, že Bůh již předem určil, co od nás chce, a že klíčem k pochopení Boží vůle je studium Písma a pochopení doktríny povolání (vocation).

Citoval z knihy „God at Work“ od Gene Edwarda Veitha, kde je doktrína povolání (angl. vocation) vysvětlena na příkladech běžného života. Long zdůraznil, že Bůh pracuje skrze každodenní povolání lidí, a to i těch, kteří nejsou křesťany, a skrze jejich práci udržuje své stvoření.

Zároveň varoval před zkresleným pohledem, že služba Bohu se týká pouze církevních aktivit nebo „velkých věcí“. Podle něj je každé povolání od Boha svaté, ať už jde o práci matky, otce, lékaře, popeláře, policisty nebo umělce. Tím, že plníme svou roli v životě, sloužíme Bohu a jeho záměrům. Long tímto apeloval na posluchače, aby si vážili své práce a svého místa v Božím plánu.

Shrnuto, Long odmítá mystickou představu o snění jako formě Božího vedení a místo toho zdůrazňuje praktický aspekt povolání a služby Bohu skrze každodenní život.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat