sobota 16. prosince 2023

Kritéria pro rozlišování legalismu

Sepsáno na rychlo. Nemusí být kompletní.

1) Nemusíme usilovat o svatost, protože už jsme svatí

2) Jsem plně křesťan tak jako Ježíš byl plně Bůh a plně člověk.

3) Úsilím o svatost, se nemohu přiblížit k Bohu

4) Snaha hledat Boha je něco jiného než snaha přiblížit se Bohu.

5) Jako člověk se nemohu přiblížit k Bohu. Jsem snad Bůh?

To on se přibližuje ke mně.

6) Sleduj koho ap. Pavel nazývá svatým a proč? Tak jsme svatí nebo nejsme?

 

Ospravedlnění na základě skutků není legalismus.

Tato disputace se objevovala co já si pamatuji přinejmenším od časů M. Luthera.

John Wesley položil základy legalismu díky tomu, že udělal nějaké chyby ve svých kázáních. Jedno si zmínil. Problém je že takových podobných dobře míněných tendencí (jednání) se v pentekostalismu vyskytuje nespočet a až příliš často. Problém je ne pokud uděláme chybu ale setrváváme v ní a opakujeme ji donekonečně dál a dál takže se to šíří lavinově všemi denominacemi.

John Wesley ale měl smysluplné chápání úplného posvěcení, to ho činí rozdílným od příchozích heretiků hnutí Svatosti a pentekostalismu.

 

Kritéria rozlišování legalismu co mě momentálně napadají, ke zjíštění indície by mělo stačit splnit tři podmínky. Více opakovaných indícií a frekventovaně může znamenat přítomnost legalismu. My nevíme jaká měl JW kázání, máme jen výběry - selektivní výběr nám nic neřekne.

 

1) Vytrhávání z kontextu. Toto bylo v jeho kázání přítomno. Myslím že „Buďte svatí neboť já jsem svatý v 1 P se opravdu týká starého zákona. 1 Petrův 1:16  Je přece napsáno: "Buďte svatí, neboť já jsem svatý." - To se netýká nás, protože my už svatí jsme.

1.1) Pravidlo týkající se ověření kontextu:

1.1.a) Komu byl adresován celý dopis a co z toho vyplývá pro nás křesťany z pohanů a bez obřízky?

1.1.b) Jaké bylo hlavní téma kázání tedy toho dopisu - byl tam odkaz na starý Zákon a židy? Pokud ano, hledej kontext v době Starého Zákona pro židy pod obřízkou. Co se týče nás z pohanů, zastřeš to milostí na prvním místě.

1.1.c) Rozlišuj jestli bylo hlavním tématem dopisu svévolnictví – hřích (nevěra v manželství, prostituce, modlářství apod.). Žiješ v tomto druhu smilstva? Pokud ano, pak je to právě pro tebe. Všimni si jak Pavel odsuzuje tyto činy a tyto lidi - např. do pekla. Jak s nimi naloží? Pokud se tě to netýká tak se uklidni, jsi počítán mezi spravedlivé a svaté.

1.2) V evangeliích či skutcích sleduj rozdíl mezi obecnou rozpravou a rozpravou do konkrétní situace. „Jdi a už nehřeš“ nebylo Ježíšovo volání po perfekcionismu, ale vyjádření k tomu dotyčnému hříchu, kvůli kterému měla být ukamenována.

2) Milost měj na prvním místě. Pokud by si byl pastor, řekl bych ti:

Za všech okolností, dbej aby ti nikdo neodešel z církve kvůli tomu, že není schopen splnit tvé požadavky a nebiblické normy! Tady to přidávání skutků navíc jako píše Wesley, to je znakj legalismu.

3) Legalismus zabíjí a mysli na to, že ho poznáš, až ti odejdou lidé z církve, až ztratí víru, protože nemohli vyhovět tvým záměrům a tvým normám a představám o tom jak by měl svět vypadat. Legalismus přináší četné rozvody manželů, kteří si mysleli, že jako zbožní křesťané se nikdy nerozvedou.

4) Legalismus zvyšuje sebevědomí a povědomí o tom jak moc jsem dobrý. Křesťan si myslí, jak je zbožný a svatý díky svým vlastním skutkům!

5)

Žádné komentáře:

Okomentovat