středa 8. listopadu 2023

Kdo je bližní?

 Článek původně napsaný pro veřejnou Facebookovou skupinu. Velice si vážím, těch pár lidí co to lajkli (Roman Steiger, Pavla Havlíková, Karel Sedlacek, JanaAhmet Yaban, Marie Dudyová, Kaya Bari Sólee. Za zmínku ještě stojí pár dobrých komentářů

"Když David sloužil Pelištejcům, tak tajně vyvražďoval jejich města do posledního svědka. Nikdo nesměl přežít. Bůh mu to nikdy nevyčetl. Byl to jeho nejmilovanější služebník. Asi nemá život každého člověka stejnou cenu. Ježíš také nechtěl pomoct Syrofeničance, protože se má pomáhat dětem a ne psům..." Jiří Mašek FD
 
"Díky Bohu máme možnost rozhodování se,posouzení. Díky Jeho Slovu máme možnost posouzení, porovnání. Nemyslím si,že bychom měli bezhlavě všechny a všechno milovat, i Ježíš směnárníky a další lidi nekompromisně s hněvem vyhnal z chrámu...jsou hranice a každý člověk je má jinde, jsou hranice společnosti, jsou hranice státu, jsou hranice náboženství (muslimové mohou nemuslimům lhát a rádi to dělají...například), jsme divadlem vesmíru, ale Boha neoblbneme, to je dobře, On bude soudit. Člověk má ale možnost posuzovat." Milostiv Nerval
 
MN mě inspiroval také tím, že v knize Kazatel se také píše o hranicích: Je čas milovat a čas nenávidět, je čas míru a čas války.

Článek ale neřeší koho máme milovat nebo nenávidět. To není ta podstata. Meritem je uplatnění logiky pro dosažení smysluplného výkladu bible.

V BIBLI NENÍ, že máme mít lásku KE VŠEM "bližním".

To je trefa do černého! Všichni lidé nejsou moji bližní!!! Halelujá! Ještě, že nemusím milovat všechny lidi třeba teroristy v Gaze, apod. Stejně jako není v bibli napsáno, že Pelištejec (Gazan) je blízký přítel žida, tak také není v bibli napsáno že žid je bližním pohana nebo že pohan je bližním žida. Za stavu, kdy židé a pohané žijí odděleně, oni v Izraeli a my mezi pohany, je nemůžeme potkat a proto nejsou našimi bližními. Stejně tak je to například z Afričany. Nebydlím v Africe a žádného Afričana nepotkávám. Nemusím tam nikomu posílat peníze protože to není můj bližní. Ještě podotknu, že v Izraeli klidně mohou žít pohromadě židé věřící a židé pohané (sekulární židé) a teroristi (jako spící jednotlivci) a myslím spíš území Svaté země než hranice současného státu Izrael. Ale jestli jsou bližní to závisí na tom kdo koho chce zabít.
Pamatujete na starého dobrého Samaritána? Farizej prošel kolem a nepomohl mu. Asi si i cestou odplivl... Saducej když procházel, pro jistotu si nasadil respirátor 😃 . Ježíš řekl, že ti dva lidé, nebyli jeho bližní! Tedy ani ten kdo ho přepadl a zmlátil nebyl jeho bližní! Logika tedy říká, že ne každý soused je můj bližní, natož cizinec. Ale pokud ti nějaký cizinec nebo vzdálený člověk pošle peníze na to abys mohl přežít, do smrti jsi mu zavázán a on je tvůj bližní. Chápete kdo je bližní? Ne každý. Není řečeno, že máme milovat všechny lidi pod sluncem. Tohle závisí na situaci, kdo se k vám jak chová.
Vysvětlení pomocí binární logiky
Na tento způsob lze interpretovat situaci s Samaritánem takto:
Bit 0 (0): Toto by mohl být žid, který byl zbit. Předpokládáme, že on v této situaci potřebuje pomoc a je v nule, protože utrpěl. Bit 0 je v tomto případě "cizinec," protože někdo ho zbil, a není v ideálním stavu vůči tomu, kdo ho zbil.
Bit 1 (1): Toto by mohl být Samaritán, který přišel a pomohl zbitému muži. On by byl v jedničce vůči tomu bitu 0, protože jedná s laskavostí a soucitem k člověku v nouzi. Bit 1 je v tomto případě "bližní," protože ukazuje lásku a péči o druhého.
V binárním systému jsou nuly a jedničky odlišné. Zde můžeme vidět, že samaritán, který byl zbit (0), potřeboval pomoc od toho, kdo přišel, aby mu pomohl (1). Samaritán, který se stal bližním zbitému muži, byl v pozici jedničky a jednal tak, jak Ježíš v příběhu vyzdvihuje, projevil lásku a péči.
Tímto způsobem můžeme použít binární logiku k vysvětlení, že ne každý člověk je automaticky naším bližním, ale situace může vést k tomu, že se někdo stane naším bližním, pokud projevíme lásku a péči, jak to udělal Samaritán v tomto biblickém příběhu.
Doslovný fanatický výklad bible
Jsme u základního termínu, kdo je bližní. Slovo bližní jednoznačně je založeno na tom, že někdo byl blízko židům, se kterými bydleli například v jednom městě nebo v jednom zaslíbeném území Izraele a žili tak společně. V bibli je tak zakódováno jak správně posuzovat objektivně a spravedlivě situaci každého jednotlivého poškozeného člověka. Stejně tak jako Bůh neučí, že máme teroristům a vrahům odpouštět, neříká, že nemají být potrestáni, ale právě naopak, protože Bůh je spravedlivý. Ale lidi mají zapotřebí vše otočit o 180°. A promiňte, ale naše moderní západní společnost je strašně líná zjišťovat kulturní, historické a lingvistické pozadí, abychom mohli biblický příběh a sdělení správně pochopit. Často se tak fanaticky a extrémisticky zaměřujeme jen na jedno slovo, ale vytrhneme to z kontextu. Dám příklad. Když Král Šalamoun nechal zasvětit chrám kněžími, sestoupila Boží sláva a v bibli se píše, že celý izrael (kól-jisrael) byl přítomný na tom místě. A my moderní křesťané úplně vypneme a přestaneme používat rozum a tvrdíme a lpíme na tom, že tam byli všichni starci, děti, batolata, kojenci, ženy těhotné i po porodu, nemocní, umírají a pro jistotu ještě přidáme že tam byli s nimi i ty domácí zvířata, které by jinak pošly hladem. Pochopitelně se na to relativně malé prostranství nemohli všichni vejít. Fanatismus a extrémismus, to je naše společnost. Ale říkáme tomu křesťanská tradice. Je třeba číst bibli kontextuálně, ale také tak, abychom nepopírali zdravý rozum, se kterým bible byla napsána.
Mě se na tom příběhu o samaritánovi líbí to, jak je vlastně ve své podstatě jednoduchý, ale lidi, co chtějí vidět černou na obrázku vnímají jen černou. Ti co chtějí vidět bílou, vnímají tu bílou. Ale oba se dívají na stejný obrázek. V jedné knize o řeči těla je obrázek a jedni tam uvidí čarodějnici a druzí tam uvidí nóbl oblečenou ženskou v kožichu a s přikrývkou hlavy. Ale ta jedna skupina fanaticky až extrémisticky tvrdí: "Vidím čarodějnice, je to čarodějnice! Ty si tak zlá čarodějnice!" Ta druhá skupina co je v menšině tam vidí: "Je to noblesně oblečená ženská! Je to úplně jinak" a pak je ještě třetí skupina lidí a ta to vidí v celku a vidí oba dva případy. Takže vidí fanatismus a extrémismus těch co lpí na tom jednom pohledu a odmítají ten opačný výklad.
 
Apoštol Pavel doložil rozdíl mezi bližním a "cizincem"
Napsal jsem: "Tohle závisí na situaci, kdo se k vám jak chová." 
Jinými slovy: záleží to na vztazích. V bibli opravdu nikde není, že máme milovat cizince, lidi, které neznáme (protože v kontextu tanachu je řeč o židech žijících ve svaté zemi). Dělám rozdíl mezi bližním a cizincem, pohanem. Vždyť i apoštol Pavel říká o odpadlém křesťanovi: pokud nechce ve svém životě zjednat nápravu, ať je pro vás jako cizinec (či pohan) - s takovým nejezte, ani s ním nepijte. Jinými slovy: nechovejte se k němu jako k bližnímu. Jakýkoliv jiný výklad bude vyvolávat rozpor a nebude logický. Apoštol Pavel nebyl extrémista, kdyby byl extrémista, tvrdil by, že toho svévolníka, pohana, smilníka mají tolerovat v církvi.

1 Korintským 5:4  Ve jménu našeho Pána Ježíše Krista, až se shromáždíte, vy a můj duch spolu s mocí našeho Pána Ježíše Krista,
(5) vydejte takového satanovi k záhubě těla, aby jeho duch byl spasen v den Pána Ježíše.(6) Vaše chlubení není dobré. Nevíte snad, že maličko kvasu prokvasí celé těsto? (7) Vyčistěte tedy starý kvas, abyste byli novým těstem, poněvadž jste nekvašení. Vždyť přece byl za nás obětován náš velikonoční Beránek, Kristus! (8) Proto slavme svátek ne se starým kvasem, ani s kvasem špatnosti a ničemnosti, ale s nekvašenými chleby upřímnosti a pravdy. (9) Napsal jsem vám v dopisu, abyste se nesměšovali se smilníky, ... (11) Teď vám však píši, abyste se nesměšovali, kdyby nějaký takzvaný bratr byl smilník, lakomec, modlář, utrhač, opilec nebo rváč. S takovým ani nejezte.

2 Janův 1:9 Žádný, kdo odstupuje a nezůstává v Kristově učení, nemá Boha; kdo zůstává v Kristově učení, ten má Otce i Syna. (10) Přichází-li k vám někdo a nepřináší toto učení, nepřijímejte ho do domu, ani ho nezdravte. (11) Kdo totiž takového zdraví, účastní se jeho zlých skutků.

Žádné komentáře:

Okomentovat