Kolikrát se v apoštolských listech vyskytuje slovo satan?
Ve Starém zákoně se v Apoštolských listech slovo "satan" vyskytuje 19krát.
Zde je tabulka s výskyty slova "satan" v Apoštolských listech:
List | Výskyt slova "satan" |
---|
1. Korintským | 2x |
2. Korintským | 0x |
Galatským | 0x |
Efezským | 1x |
Filipenským | 0x |
Koloským | 0x |
1. Tesalonickým | 0x |
2. Tesalonickým | 0x |
1. Timoteovi | 1x |
2. Timoteovi | 2x |
Titovi | 0x |
Filemonovi | 0x |
Židům | 1x |
Jakubův | 2x |
1. Petrovi | 1x |
2. Petrovi | 0x |
1. Janovi | 1x |
2. Janovi | 0x |
3. Janovi | 0x |
Jidášovi | 0x |
Celkem: 11 výskytů slova "satan" v Apoštolských listech.
Pavel sám použil toto slovo ve svých dopisech asi 7x.
Překvapivě, ani jednou (❕) v dopisech apoštolů není použito slovo démon, byď se na některých místech vyskytuje alternativa k duchovním mocnostem:
- "Mocnosti" (Efezským 6:12)
- "Protivník" (1. Petrovi 5:8)
- "Pokušení" (Jakub 4:7)
- "Zlý duch" (1. Janovi 4:1)
- "Satan" (1. Petrovi 5:8)
Kde se vyskytuje slovo satan v dopisech apoštolů
Samozřejmě, zde jsou citace s výskyty slova "satan" v Apoštolských listech:
Korintským 5:5: "vydejte toho člověka satanu pro zkázu těla, aby byl zachráněn duch v den Páně Ježíše."
Korintským 7:5: "neboť jen na chvilku se strhněte k modlitbě, potom se zase vraťte k tomu, co vás dříve sjednávalo, aby vás satan nezkušeným neovládl pro vaši nezdrženlivost."
Efezským 4:27: "a nedávejte místo ďáblu."
Timoteovi 1:20: "mezi nimiž jsou Hymenaios a Alexandros, které jsem vydal satanu, aby byli potrestáni a naučili se, že mají znevažovat Boha."
Timoteovi 2:26: "a aby se probudili a vysvobodili z léčky ďábla, který je zajal podle své libovůle."
Jakub 4:7: "Poddejte se tedy Bohu. Postavte se proti ďáblu, ať utíká od vás."
Jakub 4:10: "Povyšte se před Bohem, a on se vás povýší."
- Petrovi 5:8: "Buďte střízliví, bděte. Váš protivník, ďábel, obchází jako řvoucí lev a hledá, koho by pohltil."
Židům 2:14: "Proto také děti mají podíl na krvi a těle, aby smrtí překazil toho, který má moc smrti, toho je ďábel."
Jejich souvislost byla připravena podle českého ekumenického překladu Bible.
Kladli jste si někdy v životě tuto otázku?
Proč apoštolové nemluvili o démonech nebo vymítání démonů, když charismatická (zejména charismaticky-pentekostální) a pentekostální (letniční) hnutí kladou na vymítání démonů důraz?
Uvědomili jste si, že apoštolové se vyjadřovali specifickým jazykem své doby, který byl ale velmi morální, láskyplný a ohleduplný a neobsahuje prvky moralismu nebo legalismu? Tedy některé prvky moralismu můžeme spatřovat například u Ježíšovi kritiky Farizeů, ovšem Ježíš vždy mluvil pravdu a usvědčoval bezbožníky (farizeje a zákoníky), kteří svou spravedlnost pouze předstírali. Je pravda, že Ježíš i Jan Křtitel občas použili ostrý jazyk jako "plemeno zmijí!", aby usvědčili svévolníky (tj. hříšníky) z nepravosti, kdežto "hříšníky" (záměrně s uvozovkama), kteří činili pokání ospravedlňoval. Je to nesmírně důležité, protože v dnešní době je mnoho křesťanů, zpravidla mezi charismatiky, ale ostatní skupiny nemusí být vyjímkou, je tak silný moralismus a legalismus, zneužívání jazyka proti člověku, jehož cílem je sejmout dotyčného a "zabít" ve smyslu zbavit víry a života toho dotyčného. Protože když se jedná o útok proti víře a milosti, ze které ten člověk žije, z milosti odpuštění hříchů, jde vždycky o legalismus... Ovšem někdy může být opravdu těžké rozlišit kdy se jedná o svobodu z milosti a kdy o hříšnou nevázanost. To vyžaduje dialog a naslouchání, čas na vysvětlení myšlenek. Protože pokud nepoznáme (biblické) argumenty a tíhneme k odsouzení toho o čem nic nevíme, jsme zrovnatak stejní jako farizejové, kteří chtěli zabít, aniž by si vyslechli argumenty.
Žádné komentáře:
Okomentovat