neděle 31. března 2024

Jak často se v apoštolských listech vyskytují slova satan, ďábel a démon?

Kolikrát se v apoštolských listech vyskytuje slovo satan?

Ve Starém zákoně se v Apoštolských listech slovo "satan" vyskytuje 19krát.

Zde je tabulka s výskyty slova "satan" v Apoštolských listech:

ListVýskyt slova "satan"
1. Korintským2x
2. Korintským0x
Galatským0x
Efezským1x
Filipenským0x
Koloským0x
1. Tesalonickým0x
2. Tesalonickým0x
1. Timoteovi1x
2. Timoteovi2x
Titovi0x
Filemonovi0x
Židům1x
Jakubův2x
1. Petrovi1x
2. Petrovi0x
1. Janovi1x
2. Janovi0x
3. Janovi0x
Jidášovi0x

Celkem: 11 výskytů slova "satan" v Apoštolských listech.

Pavel sám použil toto slovo ve svých dopisech asi 7x.

Překvapivě, ani jednou () v dopisech apoštolů není použito slovo démon, byď se na některých místech vyskytuje alternativa k duchovním mocnostem:

  1. "Mocnosti" (Efezským 6:12)
  2. "Protivník" (1. Petrovi 5:8)
  3. "Pokušení" (Jakub 4:7)
  4. "Zlý duch" (1. Janovi 4:1)
  5. "Satan" (1. Petrovi 5:8)

Kde se vyskytuje slovo satan v dopisech apoštolů

Samozřejmě, zde jsou citace s výskyty slova "satan" v Apoštolských listech:

  1. Korintským 5:5: "vydejte toho člověka satanu pro zkázu těla, aby byl zachráněn duch v den Páně Ježíše."

  2. Korintským 7:5: "neboť jen na chvilku se strhněte k modlitbě, potom se zase vraťte k tomu, co vás dříve sjednávalo, aby vás satan nezkušeným neovládl pro vaši nezdrženlivost."

Efezským 4:27: "a nedávejte místo ďáblu."

  1. Timoteovi 1:20: "mezi nimiž jsou Hymenaios a Alexandros, které jsem vydal satanu, aby byli potrestáni a naučili se, že mají znevažovat Boha."

  2. Timoteovi 2:26: "a aby se probudili a vysvobodili z léčky ďábla, který je zajal podle své libovůle."

Jakub 4:7: "Poddejte se tedy Bohu. Postavte se proti ďáblu, ať utíká od vás."

Jakub 4:10: "Povyšte se před Bohem, a on se vás povýší."

  1. Petrovi 5:8: "Buďte střízliví, bděte. Váš protivník, ďábel, obchází jako řvoucí lev a hledá, koho by pohltil."

Židům 2:14: "Proto také děti mají podíl na krvi a těle, aby smrtí překazil toho, který má moc smrti, toho je ďábel."

Jejich souvislost byla připravena podle českého ekumenického překladu Bible.

Kladli jste si někdy v životě tuto otázku?

Proč apoštolové nemluvili o démonech nebo vymítání démonů, když charismatická (zejména charismaticky-pentekostální) a pentekostální (letniční) hnutí kladou na vymítání démonů důraz?

Uvědomili jste si, že apoštolové se vyjadřovali specifickým jazykem své doby, který byl ale velmi morální, láskyplný a ohleduplný a neobsahuje prvky moralismu nebo legalismu? Tedy některé prvky moralismu můžeme spatřovat například u Ježíšovi kritiky Farizeů, ovšem Ježíš vždy mluvil pravdu a usvědčoval bezbožníky (farizeje a zákoníky), kteří svou spravedlnost pouze předstírali. Je pravda, že Ježíš i Jan Křtitel občas použili ostrý jazyk jako "plemeno zmijí!", aby usvědčili svévolníky (tj. hříšníky) z nepravosti, kdežto "hříšníky" (záměrně s uvozovkama), kteří činili pokání ospravedlňoval. Je to nesmírně důležité, protože v dnešní době je mnoho křesťanů, zpravidla mezi charismatiky, ale ostatní skupiny nemusí být vyjímkou, je tak silný moralismus a legalismus, zneužívání jazyka proti člověku, jehož cílem je sejmout dotyčného a "zabít" ve smyslu zbavit víry a života toho dotyčného. Protože když se jedná o útok proti víře a milosti, ze které ten člověk žije, z milosti odpuštění hříchů, jde vždycky o legalismus... Ovšem někdy může být opravdu těžké rozlišit kdy se jedná o svobodu z milosti a kdy o hříšnou nevázanost. To vyžaduje dialog a naslouchání, čas na vysvětlení myšlenek. Protože pokud nepoznáme (biblické) argumenty a tíhneme k odsouzení toho o čem nic nevíme, jsme zrovnatak stejní jako farizejové, kteří chtěli zabít, aniž by si vyslechli argumenty.



Žádné komentáře:

Okomentovat